• Hijaben og "oss". En analyse av argumentasjon og mangfoldsperspektiver i et utvalg av norske hijabdebatter 

      Salte, Luise (Master thesis, 2018-06-20)
      Det muslimske hodeplagget ”hijab” viser seg å være utgangspunkt for diskusjon om komplekse problemstillinger. Det har fått symbolisere ulike tilhørigheter, meninger og tilstander, og forskjeller mellom vestlige majoriteter ...
    • Innvandringsdebattens retorikk. En analyse av identitetskonstruksjoner og argumentasjon i norsk fjernsynsvalgkamp (1987-2015) 

      Bjøntegård, Marit Kristine (Master thesis, 2017-06-30)
      This study examines how politicians portray the immigration issue on the Norwegian public broadcaster, NRK’s «Partilederdebatt» in 1987, «Folkemøte» in Oslo in 1999 and «Partilederdebatt» in Fredrikstad in 2015. Televised ...
    • Krig, Konflikt og Falske nyheter 

      Kjærland, Andreas Christoffersen (Master thesis, 2023-06-02)
      Ved utarbeiding av denne masteroppgaven er det en pågående krig i Ukraina. Den påvirkes av internett, hvor ulik informasjon eksisterer i enorme mengder. Denne masteroppgaven belyser et område i den norske medieoffentligheten ...
    • Politisk aktivisme eller ekkokammer? En studie av mannsdebatt på Facebook 

      Sekanina, Ida Kvilhaug (Master thesis, 2020-07-01)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan mannssak og mannsrollen oppleves og diskuteres av menn i to ulike Facebook-grupper. Studien tar utgangspunkt i to norske grupper sentrert rundt kjønns- og likestillingsdebatt. Gruppene ...
    • Pressestøttedebatten: Fra pressestøtte til mediestøtte. 

      Sørgård, Kjersti Lill (Master thesis, 2015-05-19)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg debatten om offentlig støtte til aviser. Jeg har i hovedsak gransket to ulike perioder. Disse er diskusjonen omkring innføringen av pressestøtten i 1969 og dagens debatt rundt en ny ...
    • Samfunnsengasjement i pastell 

      Johansen, Tiril Amalie (Master thesis, 2023-06-02)
      Det er tydelige tendenser til at Instagram brukes mer og mer for å engasjere seg i samfunnsaktuelle saker. Det er dog svært lite eksisterende forskning på feltet som fokuserer spesifikt på samfunnsengasjement og Instagram, ...