Blar i Department of Information Science and Media Studies på tittel
Viser treff 279-298 av 1149
-
eGovernment in Norway: Are Older Users Included?
(Master thesis, 2017-06-14)There is a trend in the “western” world towards digitalization of governmental services. This process has as a goal to reduce costs in the public sector by providing more of the services digitally. Older adults are a ... -
Ekspertalarm - Dette må du vite om helsefellene
(Master thesis, 2013-05-15)Ein kvantitativ og kvalitativ analyse av rettleiingsjournalistikken om kropp og helse i Dagbladet, med særleg vekt på ekspertane si rolle. Analysen tek føre seg året 2011 og peikar på utbreidde trekk og tendensar ved ... -
eLuna : A Co-Design Framework for Mixed Reality Narrative Game- Based Learning
(Doctoral thesis, 2023-09-29)De siste tiårs utvidede fokus på læring utenfor skolen har bidratt til økt anvendelse av vitensentre som læringsarena for barn i grunnskole og videregående utdanning. En læringsløype er en type integrert læringsmiljø der ... -
The eLuna mixed-reality visual language for co-design of narrative game-based learning trails
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Increased focus on out-of-school learning has led to extended use of Science Centers as learning arenas for junior and high school students in formal learning situations. The creation of learning trails, semantic collections ... -
eLuna: A co-design framework for narrative digital game-based learning that support STEAM
(Journal article; Peer reviewed, 2022)STEAM education enables the cross-curricular study of subjects based on their naturally occurring relationships through holistic and integrated methods. Narratives are enablers of STEAM learning environments, something ... -
“Elves are Jews with Pointy Ears and Gay Magic”: White Nationalist Readings of The Elder Scrolls V: Skyrim
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This paper explores White Nationalist interpretations of The Elder Scrolls V: Skyrim (Bethesda Game Studios 2011) through the concepts of encoding-decoding (Hall 1973) and affordances (Gibson 1977), using the White Nationalist ... -
Emphatic and Ecological Sounds in Gameworld Interfaces
(Chapter, 2017)This chapter discusses the weaknesses and strengths of the concepts and theories that are commonly used to understand game sound, and describes a gameplay-sensitive, ecological perspective based on the idea of gameworld ... -
En analyse av John Hughes i et sjanger- og auteurperspektiv
(Master thesis, 2012-12-02)Denne oppgaven analyserer filmskaper John Hughes i både et sjanger- og et auteurperspektiv. Det foretas en sjangeranalyse av de to filmene The Breakfast Club (1985) og Sixteen Candles (1984). The Breakfast Club oppfyller ... -
En kvalitativ studie av kontekstens betydning for syriske asylsøkeres mediebruk ved norske mottak.
(Master thesis, 2017-06-30)Denne masteroppgaven har som mål å belyse et lite utforsket område innenfor medievitenskapen, mediebruk ved norske asylmottak. Som følge av krigen i Syria har millioner av syrere flyktet fra landet og et rekordstort antall ... -
En kvalitativ studie av motivasjoner hos raidspillere
(Master thesis, 2009-10-05)Oppgaven undersøker motivasjonene hos en mindregruppe spillere i World of Warcraft. En kvalitativundersøkelse av spillerne danner grunnlaget foroppgaven, og resultatene er analysert ogsammenlignet med tidligere teorier om ... -
En kveks i underbuksa? Om dansebandsjangerens posisjon og framstilling i den kulturelle offentligheten
(Master thesis, 2013-05-15)Oppgaven baserer seg på kvalitative intervju med kjente norske dansebandartister. Den setter søkelyset på hvordan dansebandsjangeren ignoreres og stigmatiseres i offentligheten. Videre forklares spenningen mellom ... -
En Mobilapplikasjon Designet for Selvhåndtering av Diabetes Mellitus Type 2
(Master thesis, 2021-06-15)Denne masteroppgaven presenterer en designvitenskapelig forskning som har i hensikt å designe en mobilapplikasjon som skal hjelpe personer med diabetes mellitus type 2 (DMT2) til å forbedre selvhåndtering av sykdommen. ... -
En moderne mediestøtte? - en analyse av Mediestøtteutvalgets arbeid
(Master thesis, 2011-05-31)Oppgaven analyserer Mediestøtteutvalgets arbeid.Mediestøtteutvalget ble nedsatt av Kulturdepartementet høsten2009 for å foreta en helhetlig vurdering av mediestøtten.Denne oppgaven søker å kaste lys over hvordan ... -
En motvind i distriktene - En kvalitativ studie av Facebook-gruppers betydning for vindkraftmotstandere
(Master thesis, 2022-06-01)I dag finnes det omlag 90 grupper på Facebook dedikert til vindkraftmotstand i Norge. Kartlegging viser at de er sentrert rundt de mindre kommunene i landet, og ofte lokalt hvor myndighetene har planlagt utbygging. Forskere ... -
En studie av kjønnskontruksjoner i Dagbladet Sportmagasinet
(Master thesis, 2010-06-01)I denne oppgaven undersøkes kjønnskonstruksjoner i Dagbladet Sportmagasinet. Fra en analyseperiode på seks måneder, analyseres tolv utgaver hvorav seks er med kvinner på forsiden, og seks er med menn på forsiden. Oppgaven ... -
En ubehagelig sannhet om norsk pressedekning av klimaendringer?
(Master thesis, 2010-06-01)This thesis will discuss the Norwegian coverage of climatechange from October 2007 to april 2008 in five Norwegiannewspaper: Aftenposten. VG, Dagens Næringsliv, BergensTidende and Nordlys. The approach to the problem will ... -
Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This article mobilizes the capabilities approach to offer a new and empirically grounded critical perspective on how cultural policy should promote citizenship to audiences. The capabilities approach posits that public ... -
EngasjerAR: Utvidet virkelighet for å engasjere TV-seere
(Master thesis, 2023-06-02)Flere og flere bruker andre enheter enn TV for å konsumere videoinnhold, og når de først ser på TV bruker de gjerne smarttelefonen i tillegg. De tradisjonelle mediebedriftene må konkurrere med internasjonale giganter som ... -
Enhancing the Performance Of Instrumental Tasks In Construction Through Immersive Augmented Reality Technology
(Master thesis, 2021-12-01)This thesis dives into instrumental immersion to better understand and improve the user experience of augmented reality (AR) devices and their interfaces. This is spesific to the usage of AR devices in the domain of ...