Blar i Department of Information Science and Media Studies på tittel
Viser treff 419-438 av 902
-
Journalistikkens fremstillingsmakt. Nyhetsrammer, meningsdanning og medialisering
(Doctoral thesis, 2016-06-03)This book addresses three core aspects of the literature within communication science: 1) how journalists frame stories in the news, 2) the effects of such frames on citizen’s attitudes, and 3) how such frames can contribute ... -
Journalists Adjusting to Controlled Media - A Grounded Theory
(Master thesis, 2016-11-25)The Theory of Journalists Adjusting to Controlled Media is a grounded theory that arose from the qualitative research of data collected in Serbia. It focuses on how journalists resolve the lack of opportunities to practice ... -
JSEEGraph: Joint Structured Event Extraction as Graph Parsing
(Chapter, 2023)We propose a graph-based event extraction framework JSEEGraph that approaches the task of event extraction as general graph parsing in the tradition of Meaning Representation Parsing. It explicitly encodes entities and ... -
"Jøss, det var et ærlig svar!": En analyse av unnvikelsesstrategier i direkteintervju med politikere
(Master thesis, 2011-09-01)Har journalister problemer med å få politikere til å svare på det de spør om? Denne oppgaven analyserer unnvikelsesstrategier i direkteintervju med politikere. Hva skjer i møtet mellom journalist og politiker? Hvem har ... -
K-Means Clustering in Monitoring Facility Reporting of HIV Indicator Data: Case of Kenya
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Health management information systems (HMISs) in low- and middle-income countries have been used to collect large amounts of data after years of implementation, especially in support of HIV care services. National-level ... -
Kampen om Ballen - En kvalitativ analyse av fotballrettigheters betydning for TV 2 Sumo
(Master thesis, 2013-05-15)Jeg har i denne oppgaven undersøkt hvilken betydning fotballrettigheter har hatt for TV 2 med tanke på satsingen og utviklingen av TV 2 Sumo i kampen om seere på Internett. Jeg har også belyst mulige sammenhenger mellom ... -
Kampen om publikums oppmerksomhet. Om VG, multiplattformpublisering og strategiske beslutninger.
(Doctoral thesis, 2016-12-21)This dissertation concerns the strategies employed by a legacy news organisation for the production of news in difficult economic times. Changes in media consumption and the abundance of available information causes altered ... -
Kan de ikke bare bli enige? En resepsjonsstudie om eksperters troverdighet når de uttaler seg motstridende i media, og hvordan dette henger sammen med tilliten til eksperter generelt.
(Master thesis, 2016-05-18)Eksperter regnes som særlig troverdige kilder. Samtidig hender det rett som det er at eksperter er uenige og uttaler seg motstridende i media. Hva gjør dette med ekspertenes troverdighet og tilliten til dem? Denne ... -
Kan mobile enheter brukes som et verktøy for å identifisere og lære om flora og fauna i naturen?
(Master thesis, 2011-08-31)Denne oppgaven beskriver prototypen 'Våre Fugler' som lar en bruker identifisere fugler gjennom en mobiltelefonen eller nettbrett med Android OS. Oppgaven beskriver utviklingen av applikasjonen, faglitteratur bak denne og ... -
Kan semantisk web løse utfordringene knyttet til etableringen av et system for elektronisk sporing av matvarer i norsk landbruk?
(Master thesis, 2008-05-20)Oppgaven tar for seg om semantisk web kan løse utfordringene knyttet til etableringen av et elektronisk system for sporing av matvarer i norsk landbruk. -
The Kardashians: «Fra kjempetynn til formfull og sexy». En kvalitativ publikumsstudie av unge voksnes forhold til mediert kroppskultur og mediefenomenet The Kardashians
(Master thesis, 2018-06-30)Denne oppgaven tar utgangspunkt i empirisk materiale samlet inn våren 2017, hvor åtte unge norske voksne i alderen 18-19 år snakker om sine erfaringer og refleksjoner rundt mediert kroppskultur og The Kardashians medietekster. ... -
"Keepin' it real". Om autentisitetsbegrepets betydning i kanonisering av populærmusikk
(Master thesis, 2012-06-03)En studie av autentisitetsbegrepets viktighet i resepsjon og kanonisering av populærmusikk. Vi ser at det finnes rom for å si at det finnes en populærmusikalsk kanon, og denne teksten tar for seg kriteriene og forutsetningene ... -
Klassisk narrativ struktur i Hollywood-film: Filmmanusutvikling i tråd med manusmanualer og diskutert i lys av klassisk fortellerteori
(Master thesis, 2013-05-15)Denne praktisk-teoretiske oppgaven består av et spillefilmmanuskript og en teoretisk del som diskuterer manuskriptets narrative struktur med henblikk på manusmanualer og narrativ teori. Filmmanuset presenteres som et 2. ... -
Knowledge Graph Semantic Annotation and Population with Real-Time Events Data from GDELT
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The availability of large event data brings new opportunities for social analysis and informed policy-making processes. GDELT (the Global Database of Events, Language, and Tone) is a knowledge base that contains event data ... -
Knowledge-aware learning analytics for smart learning
(Peer reviewed; Journal article, 2019)With the increasing development and adoption of digital technologies for education, more data gathered from educational contexts are being analyzed to give actionable insights to stakeholders. As a data-driven approach for ... -
A knowledge-graph platform for newsrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Journalism is challenged by digitalisation and social media, resulting in lower subscription numbers and reduced advertising income. Information and communication techniques (ICT) offer new opportunities. Our research group ... -
«Koffor har isje eg det du har?» Selvpresentasjon og sosial sammenligning blant unge jenter på Instagram
(Master thesis, 2016-05-17)Denne oppgaven handler om hvilke opplevelser og erfaringer unge jenter har med bildedelingstjenesten Instagram. Jeg har undersøkt hvilke bilder unge jenter publiserer på Instagram, om de ønsker å gi et spesielt inntrykk ... -
Kommersialisering av fjernsyn og idrett - endringer i dekningen av Premier League på norsk TV 1992-2012
(Master thesis, 2012-12-03) -
Kommersiell lokalradioproduksjon på Haugalandet: Radio 102
(Publikasjon Nr 1, 2007, Working paper, 2007) -
Kommersiell lokalradioproduksjon på Haugalandet: Radio Haugaland
(Publikasjon Nr 2, 2007, Working paper, 2007)