Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaugen, Odin
dc.date.accessioned2015-06-16T11:56:16Z
dc.date.available2015-06-16T11:56:16Z
dc.date.issued2015-04-29
dc.date.submitted2015-04-29eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/9992
dc.description.abstractIn the last few years there has been a marked interest in the norwegian media around teenagers and young adults whom get exhausted and depressed because they feel as if they have to exel in «all» areas in life. A popular nickname for the youth today is «generation performance». The aim of this thesis is to identify in what ways this generation differs from previous ones. The thesis is structured around four sections, each trying to answer different research questions using different perspectives. The thesis will present statistics and theories from the field of Youth Research and other sources, and perform a qualitive thematic analysis on the newspaperarticles written by representatives of generation performance. Lastly, it will attempt to investigate possible links between upbringing in the late modern age, a sense of being «empty behind a facade», and a compulsive need to exel. The main impression from these different perspectives is that «generation performance» is a fitting name for the population aged 15 to 30 today, and that their need to exel could be seen as a response to an upbringing in a rapidly changing late modern society.en_US
dc.description.abstractI de siste årene har det vært en markant interesse i norske medier rundt tenåringer og unge voksne som blir utslitte og deprimerte fordi de opplever at de må prestere på «alle» områder i livet. Et populært kallenavn på unge idag er «generation prestasjon». Målet med denne oppgaven er å undersøke hva som kjennetegner denne generasjonen sett i forhold til tidligere generasjonen. Oppgaven er strukturert rundt fire seksjoner, hvor hver prøver å svare ulike forskningsspørsmål ved å bruke ulike perspektiver. Oppgaven vil presentere statistikk og teorier fra ungdomsforskningen og andre kilder, og utføre en kvalitativ, tematisk analyse på avisartikler skrevet av representanter for generasjon prestasjon. Avslutningsvis vil oppgaven forsøke å undersøke mulige sammenhenger mellom oppvekst I senmoderniteten, en opplevelse av å være «tom bak fasaden», og en sterk trang til å prestere. Hovedinntrykket fra disse ulike perspektivene er at «generasjon prestasjon» er et passende navn på den delen av befolkningen som er mellom 15 og 30 i dag, og at deres behov for å prestere kan bli sett på som en naturlig respons på å vokse opp i en senmoderne verden i rask endring.en_US
dc.format.extent353159 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.subjectprestasjon
dc.subjectperfeksjonisme
dc.subjectungdommer
dc.subjectAchievement
dc.subjectPerformance
dc.subjectstress
dc.subjectAdolescent Psychology
dc.subjectSenmoderniteteng
dc.subjectungdomeng
dc.subjectdepresjoneng
dc.subjectkvalitativ forskningeng
dc.subjecttematisk analyseeng
dc.subjectpsykodynamisk teorieng
dc.subjectungdomsforskningeng
dc.titleGenerasjon prestasjon: Barn av senmodernismeneng
dc.typeMaster thesis
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel