BORA - UiBBORA
    • English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   BORA Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • View Item
  •   BORA Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunnskaps- og kompetanseutvikling i barnevernet - saksbehandlernes meninger og erfaringer

Type
Master thesis
Not peer reviewed
Thumbnail
View/Open
134454936.pdf (2.155Mb)
Date
2015-05-19
Author
Madsen, Tonje Hille
Share

Metadata
Show full item record
Abstract
Det er dokumentert at kunnskaps- og kompetansenivået i det kommunale barnevernet ikke er tilfredsstillende, samt at det er betydelige mangler ved bachelorutdanningen som i dag kvalifiserer til arbeid i barneverntjenesten. Dette er det knyttet bekymring til, både faglig og politisk. Kunnskaps- og kompetanseutvikling er derfor satt høyt på den politiske dagsorden. Formålet med dette masterprosjektet er å få bedre innsikt i barnevernets kunnskaps- og kompetansebehov. Forskningsspørsmålet er: "Hvilken kunnskap og kompetanse mener barneverntjenestens saksbehandlere at de trenger for å møte sentrale utfordringer i sitt arbeid? Dette masterprosjektet er basert på syv fokusgruppeintervju (inkludert et pilotintervju), gjennomført ved syv kommunale barneverntjenester på Vestlandet i samarbeid med UH-nett Vest. Samlet deltok trettini saksbehandlere, i hovedsak kvinner med høyere utdanning og svært varierende praksiserfaring. Som analytisk tilnærming er tematisk analyse benyttet. Fire områder ved barnevernets praksis reiste særlige kunnskaps- og kompetanseutfordringer. Disse er: å komme i posisjon - for å innhente nødvendig informasjon, å jobbe tverrfaglig og tverretatlig - og en uklar ansvars- og arbeidsfordeling, å foreta beslutninger basert på stor grad av skjønn og å ivareta en ny brukergruppe - etniske minoriteter. Videre framsto bachelorutdanningen som mangelfull på flere områder, særlig i forhold til praksisperioden og enkelte fagemner. I hovedsak: saksbehandling og skriftlige arbeidsoppgaver, juss, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, kommunikasjon og samtaleferdigheter generelt og samtaler med barn spesielt. Kurs og videreutdanning, samt veiledning og oppfølging ble beskrevet som svært nødvendige tiltak for å vedlikeholde og utvikle barnevernets kunnskap og kompetanse. Funnene viste imidlertid en betydelig forskjell i saksbehandlernes tilgang på denne typen tiltak og likeså i deres forutsetninger for å benytte ny kunnskap i praksis. Hva som er relevant kunnskap og kompetanse i barnevernet, og hvordan slik kunnskap utvikles, benyttes og vedlikeholdes henger nøye sammen med, og må ses i forhold til, barnevernets mandat og de arbeidsoppgavene som til en hver tid er tillagt barnevernet.
URI
http://hdl.handle.net/1956/9998
Publisher
The University of Bergen
Subject
Kommunal barneverntjenestesaksbehandlerekunnskapkompetansekunnskaps- og kompetanseutfordringerkunnskaps- og kompetansebehovkunnskaps- og kompetanseutviklingutdanningvidereutdanning og veiledning
Collections
  • Department of Health Promotion and Development 298

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Thumbnail

    Å fiske etter kunnskap. Innovasjonssystemer i foredlingsindustrien for sjømat i Kina, bruk av kunnskap og læring i produksjonssystemet 

    Rahkola, Eva-Mari (The University of Bergen, 2007)
    En studie av foredlingsindustrien av sjømat i Qingdao, Kina. Forskning på industrielle miljøer og økonomiske virksomheter, diskuteres i forhold til sosiale relasjoner, miljø, konvensjoner og sidestiller disse variablene ...
    Master thesis
  • Thumbnail

    Kunnskap i handling. Hvordan kan sosiale fellesskap være med på å fremme kunnskap i handling ved å dele og bearbeide erfaringer 

    Berndtsson, Karin Elisabeth (The University of Bergen, 2008)
    The purpose of this focus on knowledge in actions where the traditional division between theory and practice is removed. This is knowledge concerning how people act when knowledge and actions become one. There is no clear ...
    Master thesis
  • Thumbnail

    Formidling av vikingtiden. En studie av hobbyvikinger, Lofotr Vikingfestival og bruken av forskningsbasert kunnskap 

    Sandvik, Josefine Kristin (The University of Bergen, 2010-05-18)
    The theme of my master thesis is Viking re-enactors, Viking festivals and the archaeological record. My primary goal of the study is to throw light upon how Viking re-enactors at Viking markets and festivals use results ...
    Master thesis

University of Bergen Library
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of BORACommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsType

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

University of Bergen Library
Contact Us | Send Feedback