Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHenne, Simen André
dc.date.accessioned2020-12-09T00:45:17Z
dc.date.available2020-12-09T00:45:17Z
dc.date.issued2020-12-09
dc.date.submitted2020-12-08T23:00:10Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2712504
dc.description.abstractDet er 14 år siden Nav sitt første lokalkontor åpnet opp, og selv om Nav-reformen offisielt var fullført i 2009 har den vært avgjørende for etatens virksomhet og videre utvikling frem til i dag, og vil trolig fortsette å være det i mange år fremover. Reformen innebar en samordning av Trygdeetat og A-etat, og samlokalisering med sosialtjenesten, i et samarbeid mellom stat og kommune i de nye lokalkontorene. Dette var en enormt ambisiøs reform, der var store forhåpninger knyttet til dens resultat, både kulturelt og politisk sett. Reformen skulle bidra til å effektivisere velferdsforvaltningen og gi brukere lokale samlepunkt for hjelpeapparatet til Nav. Håpet var at Nav som samlet etat skulle gi et forbedret og forenklet alternativ til en forvaltning som tidligere hadde vært avhengig av samarbeid mellom de tre etatene. I reformens innføringsperiode, mellom 2006 og 2009, møtte den nye etaten imidlertid sterk kritikk og tiden beskrives av ansatte som var med på den som kaotisk, stressende og uforutsigbar. Utgangspunktet for oppgaven er å forklare forventningene som sprang opp rundt Nav-reformen og hvorfor den nye etaten ikke levde opp til disse. For å forklare dette brukes et overordnet ny- institusjonalistisk perspektiv for å vise de større trendene innen offentlig organisering som Nav-reformen er en del av. Samtidig brukes et bakkeperspektiv innad i organisasjonen, for å vise hvordan endringen ser ut på ansattes nivå. Ved å se på Nav utenfra og innad ser en konflikter mellom hvordan Nav-reformen og Nav så ut på utsiden, og hvordan endringsprosessen så ut for de som deltok i den. Dette farger Nav sin utvikling frem til i dag, etaten har lært av feilene ved reformen, men alle forventningene som henger igjen fra den leves enda ikke helt opp til. Oppgaven er en casestudie av et lokalt Nav kontor i Hordaland, hvor jeg gjennomførte 9 kvalitative intervjuer av ansatte. Intervjuene omhandlet deres erfaringer med den turbulente reformprosessen, Nav sin utvikling i årene etter, og retningen etaten er på vei i dag. Nav har tatt store skritt fremover for å leve opp til løftene reformen gav, effektivisering og arbeidsretting og brukerens beste står sentralt i dagens Nav. Etaten har imidlertid endret seg mye siden reformen, og der er ikke nødvendigvis enighet innad i Nav kontoret om hvilke av disse som er viktigst. Om Nav faktisk styres så effektivt som nødvendig, i de usikre tidene fremover. Om Nav slik det styres i dag virkelig er til det beste for brukerne. Forskjellen er klarest i forholdet ansatte fra de tidligere etatene, og ansatte som begynte etter reformen, og det gamle Nav i kontrast med det nye.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleNav-reformen i dagens lys: Et neo-institusjonelt blikk på Nav-reformen og Nav i dag.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-12-08T23:00:10Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgaven
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106
fs.subjectcodeSOS360
fs.unitcode15-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel