Show simple item record

dc.contributor.authorHulbach, Stine
dc.contributor.authorRefsnes, Sofie Madeleine
dc.date.accessioned2021-05-25T07:00:11Z
dc.date.available2021-05-25T07:00:11Z
dc.date.issued2021-04-03
dc.date.submitted2021-05-21T22:00:38Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2756144
dc.description.abstractVirtuelt arbeid og virtuelle team har fått økende oppmerksomhet i dagens arbeidsliv, til tross for at det foreligger lite empiri innen forskningsfeltet. Covid-19 pandemien tvang flere nasjonale og internasjonale arbeidsteam på hjemmekontor. På bakgrunn av dette kan det tenkes at den teknologiske fremgangen i arbeidslivet har blitt fremskyndet opptil flere år. En rekke organisasjoner har således uttrykt et ønske om å videreføre bruk av hjemmekontor etter pandemien. Kunnskap om hvordan ledelse og andre situasjonelle faktorer kan påvirke den virtuelle teamsamhandlingen er derfor nødvendig. Hensikten med denne studien er å undersøke hvorvidt daglig transformasjons- og passiv-unnvikende ledelse påvirker kvaliteten på daglig virtuell teamsamhandling. I tillegg ønsker vi å undersøke hvorvidt opplevd oppgaveavhengighet moderer disse sammenhengene. Studien baserer seg på data samlet inn fra 58 respondenter fra ulike yrker og bransjer i Norge. Respondentene besvarte et spørreskjema hver dag i løpet av en virtuell arbeidsuke på 5 dager. De fylte i tillegg ut et generelt spørreskjema for å kartlegge personlige karakteristikker hos respondentene, deriblant oppgaveavhengighet. Flernivåanalysen viser en positiv sammenheng mellom daglig transformasjonsledelse og daglig virtuell teamsamhandling. Det ble derimot ikke funnet støtte for en negativ sammenheng mellom daglig passiv ledelse og daglig virtuell teamsamhandling. Videre viser studien at oppgaveavhengighet vil ha en direkte positiv effekt på daglig virtuell teamsamhandling. Resultatene finner ikke støtte for at høy oppgaveavhengighet modererer sammenhengen mellom daglig transformasjons- og passiv ledelse og kvaliteten på daglig virtuell samhandling. Inneværende studie antyder derimot at en inspirerende leder og oppgaveavhengighet vil være verdifullt for teamsamhandling, og at en passiv leder ikke vil ha en skadelig effekt. Studien tilfører dermed team-forskningen et unikt bidrag i en norsk, virtuell kontekst.
dc.description.abstractVirtual work and virtual teams have received growing attention in today's working life even though there is a lack of research available in this area. The Covid-19 pandemic forced several national and international work teams to work from home. Based on this, the technological progress in working life may have been accelerated up to several years. Further, several organisations have expressed a desire to continue using the home office after the pandemic. Therefore, knowledge of how leadership and other situational factors can affect virtual team interaction is necessary. The purpose of this study is to investigate whether daily transformational and passive-avoidant leadership affects the quality of daily virtual teamwork. In addition, we want to investigate whether task interdependence moderates these relationships. The data is based on a selection of 58 respondents from different sectors and organisations in Norway. The respondents answered a questionnaire every day during a working week of 5 days. In addition, they completed a general questionnaire measuring personal characteristics, including task interdependence. The multi-level analysis showed a positive correlation between daily transformational leadership and daily virtual team interaction. However, we did not find support for a negative correlation between daily passive-avoidant leadership and daily virtual team interaction. Furthermore, the study indicates that task interdependence will directly affect daily virtual team interaction. However, the results do not support the hypothesis that the connection between daily transformation and passive leadership and daily virtual team interaction is affected by high task interdependence. The present study suggests that an inspiring leader and task interdependence can be valuable for teamwork and that a passive leader will not have a detrimental effect. The study thus makes the team research a unique contribution in a Norwegian virtual context.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjecttransformasjonsledelse
dc.subjectvirtuelle team
dc.subjectpassiv-unnvikende ledelse
dc.subjectteamsamhandling
dc.subjectoppgaveavhengighet
dc.subjectdagbokstudie
dc.titleSamhandling i virtuelle team: under hvilke omstendigheter og hvor godt fungerer det? En kvantitativ dagbokstudie om effekten av transformasjons- og passiv-unnvikende ledelse blant norske arbeidstakere på hjemmekontor
dc.title.alternativeInteraction in virtual teams: under which circumstances and how well does it work? A quantitative diary study on the effect of transformational and passive-avoidant leadership among Norwegian employees in the home office
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-05-21T22:00:38Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi
dc.description.localcodeMAPSYK345
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK345
fs.unitcode17-35-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record