Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVatsvåg, Kristin
dc.contributor.authorFlo, Kristina Helen Frydenlund
dc.date.accessioned2021-06-09T06:55:13Z
dc.date.available2021-06-09T06:55:13Z
dc.date.issued2021-05-20
dc.date.submitted2021-06-08T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2758599
dc.description.abstractDet psykososiale skolemiljøet får stadig større oppmerksomhet, og det er mer fokus på barns psykiske helse enn tidligere. Etniske minoritetsbarn er en utsatt gruppe for psykososiale forhold, der forskning viser at de trives dårligere på skolen og har flere sosiale problemer enn majoritetsbarna. Kulturkompetanse står sentralt under den nye barnevernsreformen for 2022, og en samarbeidsplikt med krav til kultursensitivitet er på agendaen. Vanskeligheter i skolen blir sett på som risikofaktorer som kan gi etterfølgende utfordringer for barnet, men et godt tverrprofesjonelt samarbeid har vist positiv virkning. Hensikten med denne studien er å bidra med mer kunnskap om etniske minoritetsbarn med hjelpetiltak i skolen, og hvordan de kan få et godt psykososialt skolemiljø. Hovedproblemstillingen retter seg mot hvordan skolen og barnevernstjenesten kan fremme det psykososiale skolemiljøet gjennom sitt arbeid. Vi benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju for å innhente informasjon. Utvalget bestod av seks kontaktpersoner og fire lærere med spredning utover Vestlandet i Norge. Transkripsjonene er analysert ved bruk av tematisk analyse. Resultat under studien viste at kulturelle forskjeller i synet på oppdragelse, å tilpasse seg hverandre, språkbarriere, og negative holdninger til hverandre ble sett på som utfordringer med etniske minoritetsbarn. For tilrettelegging av et godt psykososialt skolemiljø, stod læreren som leder og rollemodell, å vise forståelse for barnets kultur, legge til rette for deltakelse og inkludering, samt trygghet, som fremtredende tema. Det kom videre frem at det tverrprofesjonelle samarbeidet har forbedringspotensial, der temaene utydelig ansvarsfordeling, felles forståelse og felles mål, kunnskap om den andre samarbeidsinstansen, og kjennskap til hva taushetsplikten innebærer stod sentralt. Hovedresultatene indikerer at det er et behov for å utvikle barnets sosiale- og emosjonelle kompetanse, skape trygghet, styrke den flerkulturelle kompetansen, og opparbeide et tett samarbeid for å fremme et godt psykososialt skolemiljø. Under opparbeidelsen av et tett samarbeid stod klarere ansvarsområder, bedre kommunikasjon, og innhenting av mer kunnskap som viktige momenter i arbeidet. Nøkkelord: Barnevern, skole, psykososialt skolemiljø, tverrprofesjonelt samarbeid, etniske minoritetsbarn
dc.description.abstractThe psychosocial school environment has received increasing attention, and there is more focus on children's mental health than before. Ethnic minority children are a vulnerable group to psychosocial conditions, where research shows that they thrive less at school and have more social problems than the majority children. Cultural competence is central to the new child welfare reform for 2022, and a duty of co-operation with requirements for cultural sensitivity is on the agenda. Difficulties in school are seen as risk factors that can provide subsequent challenges for the child, but a good interprofessional collaboration has shown a positive effect. The purpose of this study is to contribute more knowledge about ethnic minority children with support measures in school, and how they can have a good psychosocial school environment. The topic question is how the school and the child welfare service can promote the psychosocial school environment through their work. We used a qualitative method with semi-structured interviews to obtain information. The selection consists of six contact persons and four teachers spread across Western Norway. The transcripts are analyzed using thematic analysis. Results from the study showed that cultural differences in the view of upbringing, adapting to each other, language barrier, and negative attitudes towards each other were seen as challenges. According to facilitating for a good psychosocial school environment, the teacher was the leader and role model, showing understanding of the child's culture, facilitating participation and inclusion, as well as safety, was seen as the most prominent themes. The interprofessional co-operation has potential for improvement, where the themes of unclear division of responsibilities, common understanding and common goals, knowledge of the other co-operation, and knowledge of what the duty of confidentiality entails were central. The main results indicate a need to develop the child's social and emotional competence, create safety, strengthen the multicultural competence, and work closely together to promote a good psychosocial school environment. A close collaboration, clearer areas of responsibility, better communication, and the gaining more knowledge were important aspects of the work. Keywords: Child welfare, school, psychosocial school environment, interprofessional cooperation, ethnic minority children
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectethnic minority children
dc.subjectinterprofessional cooperation
dc.subjectpsychosocial school environment
dc.subjectpsykososialt skolemiljø
dc.subjectetniske minoritetsbarn Child welfare
dc.subjectschool
dc.subjecttverrprofesjonelt samarbeid
dc.subjectskole
dc.subjectBarnevern
dc.titleTverrprofesjonelt samarbeid for tilrettelegging av et godt psykososialt skolemiljø
dc.title.alternativeInterprofessional collaboration for facilitating a good psychosocial school environment
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-08T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel