Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMossin, Tuva
dc.date.accessioned2021-06-24T00:08:32Z
dc.date.available2021-06-24T00:08:32Z
dc.date.issued2021-06-02
dc.date.submitted2021-06-23T22:00:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2760949
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar for seg fotografiers rolle i treningen av ansiktsgjenkjenningsalgoritmer, samt i selve den tekniske prosessen hvor ansikter analyseres. Gjennom en lesning av tre ulike kunstprosjekter som på ulike måter anvender eksisterende ansiktsgjenkjenningsteknologi til å problematisere denne praksisen, etablerer jeg hvordan ulike fordommer – særlig hva angår fotografiets status som objektiv representasjon av verden – påvirker systemenes evne til å analysere ansikter. De aktuelle prosjektene er ImageNet Roulette (2019) av Trevor Paglen og AI-forsker Kate Crawford, How do you see me? (2019) av Heather Dewey-Hagborg, og Spirit is a Bone (2013-15) av kunstner-duoen Broomberg & Chanarin. Problemstillingen som oppgaven forsøker å besvare er som følger: hva kan disse kunstprosjektene fortelle publikum om ansiktsgjenkjenningsteknologi som praksis, og hvilken rolle spiller digitalt fotografi som slike systemers bindeledd til den analoge verden «utenfor» dem selv? Som svar på dette tar avhandlingen for seg selve den tekniske arkitekturen og hvordan den legger føringer for ansiktsgjenkjenningssystemers operasjoner alt i designprosessen. I tillegg diskuteres ansiktsgjenkjenning fra et historisk perspektiv, hvor forsøk på å knytte juridisk identitet til kroppen gjennom fotografi spores helt tilbake til mediets oppfinnelse på 1800-tallet.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectAugust Sander
dc.subjectTrevor Paglen
dc.subjectDigital Culture
dc.subjectsnapshot photography
dc.subjectphysiognomy
dc.subjectBroomberg and Chanarin
dc.subjectviewing ecology
dc.subjectOliver Chanarin
dc.subjectsnapshot
dc.subjectdigital photography
dc.subjectKate Crawford
dc.subjectautomated facial recognition
dc.subjectHeather Dewey-Hagborg
dc.subjectImageNet Roulette
dc.subjectimage ecology
dc.subjectSpirit is a Bone
dc.subjectHow do you see me?
dc.subjectfacial recognition
dc.subjectAdam Broomberg
dc.titlePatterns of Discrimination: On Photographic Portraits as Documents of Truth in Automated Facial Recognition
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-23T22:00:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeKunsthistorie mastergradsoppgave
dc.description.localcodeKUN350
dc.description.localcodeMAHF-KUN
dc.subject.nus713203
fs.subjectcodeKUN350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel