Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjølie, Marie Sømme
dc.date.accessioned2021-09-02T00:03:23Z
dc.date.available2021-09-02T00:03:23Z
dc.date.issued2021-07-08
dc.date.submitted2021-09-01T22:00:05Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772347
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Generasjon Z har hatt en digital oppvekst, og de er en teknologiorientert gruppe som aldri har opplevd en verden uten internett. De er født fra ca. 1995, og er på vei ut i arbeidsmarkedet. Hensikt: Masteroppgaven forsker på Generasjon Z sine forventninger på tilbakemeldinger på arbeidsplassen fra kollegaer og leder. Samt å undersøke hvordan de ønsker å holde kontakt med sin leder, når det finnes så mange forskjellige plattformer å kommunisere på. Metode: Oppgaven er utført med kvalitativ metode. Det er intervjuet 7 radiografstudenter innenfor aldersspennet som definerer Generasjon Z. Datainnsamlingen ble gjort med semistrukturerte intervjuer i en en-til-en setting. Teorigrunnlaget er plukket ut med fokus på temaer rundt tilbakemeldinger, kommunikasjon og helseledelse. Resultat: Skriftlig er best. E-post, SMS og Messenger er applikasjoner de gjerne bruker for å holde skriftlig kontakt med kollegaer og leder. Det er ønsket at muntlige tilbakemeldinger forekommer hyppig, gjerne flere ganger per dag. Det vektlegges høyt at det må være i positiv tone og fokus på det som kan forbedres, fordi de misliker kritikk. Det å bli ringt til er en metode som uønsket uansett sammenheng. Det beskrives en telefonangst, som føles utrygt. Utryggheten kommer av at de hverken vet tema for samtalen, blir engstelige for å svare feil eller at det oppstår pauser. Konklusjon: Min empiriske undersøkelse bekrefter teorien om Generasjon Z som en trygghetssøkende gruppe. De ønsker oppfølging og veiledning, men form og frekvens er veldig viktig. Som helseleder må det fokuseres på det relasjonelle, det å lære å kjenne de ansattes preferanser. Ved å forstå de ulike generasjonenes behov, kan lederstilen tilpasses. Samtidig må det være en balanse. Rammene som settes i arbeidslivet, er preget av både rettighet og plikter. Arbeidstakere kan ikke velge seg vekk fra arbeidsoppgaver eller instrukser som ikke passer sine personlige preferanser. I arbeidslivet kan ikke Generasjon Z raskt klikke seg videre når de møter arbeidsoppgaver som ikke fenger interessen.
dc.description.abstractSummary Background: Generation Z has had a digital upbringing, and they are a technology-oriented group that has never experienced a world without the internet. They are born from approx. 1995 and are on its way into the labour market. Purpose: The master thesis researches Generation Z's expectations for feedback from the workplace, from colleagues and the manager, as well as to investigate how they want to keep in touch with their manager, when there are now so many different platforms to communicate on. Method: The task is performed with a qualitative method. Seven radiography students have been interviewed within the age range that defines Generation Z. The data collection was done with semi-structured interviews in a one-on-one situation. The theoretical basis is selected with a focus on topics around feedback, preferences around different communication mediums and health management. Result: Written communication is best. Email, SMS, and Messenger are applications they like to use to keep in written contact with both colleagues and the manager. It is desired that the oral feedback occurs frequently, preferably several times a day. It is emphasized that it must be in a positive tone and focus on what can be improved, because they dislike criticism. Being called is a method that is undesirable regardless of context. A telephone anxiety is described as feeling insecure. The insecurity comes from the fact that they do not know the topic of the conversation and become anxious. Conclusion: My empirical research confirms the theory of Generation Z as a security-seeking group. They want follow-up and guidance, but form and frequency are very important. A health manager must focus more on the relations, getting to know the employees' preferences. By understanding the needs of the different generations, the leadership style can be adapted. At the same time, there must be a balance, where the framework set in working life is characterized by both rights and duties. In working life, Generation Z cannot quickly click on when they encounter work tasks that do not capture interest.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectkommunikasjon
dc.subjectgenerasjon Z
dc.subjecttilbakemelding
dc.subjecthelseledelse
dc.titleGenerasjon Z - internettgenerasjonens forventninger til tilbakemeldinger
dc.title.alternativeGeneration Z - The Internet generations expectations for feedback
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-01T22:00:05Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi (EVU)
dc.description.localcodeHELVID650
dc.description.localcodeMATF-HEVID
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHELVID650
fs.unitcode13-26-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel