dc.contributor.author | Lomsdalen, Christian | |
dc.date.accessioned | 2022-01-21T15:00:55Z | |
dc.date.available | 2022-01-21T15:00:55Z | |
dc.date.created | 2021-09-13T14:08:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2838774 | |
dc.description.abstract | Fritaksretten i grunnskolen gjør at elever kan unngå å delta i opplæringsaktiviteter i skolen som oppleves som praktisering av eller tilslutning til en annen religion eller et annet livssyn, eller som med bakgrunn i det samme oppleves som problematisk. Fritaksretten utgjør på flere måter et paradoks, og det foreligger veldig lite informasjon om hvordan den praktiseres ute i skolen. I denne artikkelen drøfter jeg klagesaker og henvendelser til statsforvalterembetene opp mot teorien om skolen som et uenighetsfellesskap. Jeg viser hvordan noen saksområder er problematiske for utvalgte grupper i skolen ut fra egen tro eller eget livssyn, eller som for dem oppleves som deltagelse i annen tro og livssyn. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | IKO - Kirkelig pedagogisk senter | en_US |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.5617/pri.8884 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fritak og religiøse spenninger i skolen | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.5617/pri.8884 | |
dc.identifier.cristin | 1933792 | |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.pagenumber | 153-170 | en_US |
dc.identifier.citation | Prismet. 2021, 72 (2), 153-170. | en_US |
dc.source.volume | 72 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |