Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLomsdalen, Christian
dc.date.accessioned2022-01-21T15:00:55Z
dc.date.available2022-01-21T15:00:55Z
dc.date.created2021-09-13T14:08:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838774
dc.description.abstractFritaksretten i grunnskolen gjør at elever kan unngå å delta i opplæringsaktiviteter i skolen som oppleves som praktisering av eller tilslutning til en annen religion eller et annet livssyn, eller som med bakgrunn i det samme oppleves som problematisk. Fritaksretten utgjør på flere måter et paradoks, og det foreligger veldig lite informasjon om hvordan den praktiseres ute i skolen. I denne artikkelen drøfter jeg klagesaker og henvendelser til statsforvalterembetene opp mot teorien om skolen som et uenighetsfellesskap. Jeg viser hvordan noen saksområder er problematiske for utvalgte grupper i skolen ut fra egen tro eller eget livssyn, eller som for dem oppleves som deltagelse i annen tro og livssyn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.5617/pri.8884
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleFritak og religiøse spenninger i skolenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.5617/pri.8884
dc.identifier.cristin1933792
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.pagenumber153-170en_US
dc.identifier.citationPrismet. 2021, 72 (2), 153-170.en_US
dc.source.volume72en_US
dc.source.issue2en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal