Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulsen, Therese Oen
dc.contributor.authorLinchausen, Isabel Olsen
dc.date.accessioned2022-05-04T06:29:57Z
dc.date.available2022-05-04T06:29:57Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.date.submitted2022-05-03T22:00:26Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2994025
dc.description.abstractArbeid på hjemmekontor har fått økt oppmerksomhet i dagens arbeidsliv grunnet covid-19 pandemien. Pålagt bruk av hjemmekontor kan ha fremskyndet en endring i arbeidslivets fungering i form av samarbeid over lengre distanser og bruk av digitale verktøy. På bakgrunn av dette kan det argumenteres for at en betydelig del av forskningen på feltet kan være utdatert. Etter hvert som arbeidstakere vender tilbake til en tilnærmet normal hverdag i tiden etter pandemien vil det dermed være sentralt å kunne si noe om hensikten ved å opprettholde muligheten for videre bruk av hjemmekontor. Hensikten med denne studien er dermed å undersøke hvorvidt daglig rolleuklarhet påvirker daglig oppgaveprestasjon hos medarbeidere på hjemmekontor. I tillegg ønsker vi å undersøke om medarbeidernes regulerende fokus, i form av promotion fokus og prevention fokus, kan ha en modererende effekt på denne sammenhengen. Studien er en kvantitativ dagbokstudie og bygger på data samlet inn fra 61 respondenter (N = 305) fra ulike yrker og bransjer i Norge. Respondentene besvarte et spørreskjema hver dag over en fem dagers arbeidsuke. De fylte i tillegg ut et generelt spørreskjema for å kartlegge personlige karakteristikker hos respondentene, deriblant regulerende fokus. Resultatene fra studien viser at rolleuklarhet og oppgaveprestasjon fluktuerer på dagnivå. Flernivåanalysen viser en negativ sammenheng mellom daglig rolleuklarhet og daglig oppgaveprestasjon. Det ble derimot ikke funnet støtte for at regulerende fokus påvirker den negative sammenhengen eller daglig oppgaveprestasjon direkte. Foreliggende studie antyder dermed at daglig rolleuklarhet vil være hindrende for medarbeidernes daglige oppgaveprestasjon på hjemmekontor, uavhengig av hvilket regulerende fokus de har.
dc.description.abstractWorking from home has received growing attention in today’s working life due to the Covid- 19 pandemic. The imposed use of home office might have accelerated a change in the functioning of working life, as one had to cooperate over longer distances and use digital tools. Based on this, a significant part of the research in the field may be outdated. As employees return to an almost normal everyday life in the time after the pandemic, it will thus be important to be able to say something about the purpose of maintaining the possibility of further use of the home office. The purpose of this study is thus to investigate whether daily role ambiguity affects the daily task performance of employees working from home. In addition, we investigated whether employee’s regulatory focus, as measured by promotion- and prevention focus, moderates this relationship. The study is a quantitative diary study based on data collected from 61 respondents (N = 305) from different occupations and industries in Norway. The respondents answered a questionnaire every day over a five-day work week. In addition, they completed a general questionnaire to measure their personal characteristics, including regulatory focus. The results from the study show that role ambiguity and task performance fluctuate at day level. The multi-level analysis showed a negative relationship between daily role ambiguity and daily task performance. However, the results show that regulatory focus does not moderate the relationship between daily role ambiguity and daily task performance. In addition, no support was found for the relationship between regulatory focus and task performance. The study results suggests that high levels of daily role ambiguity will negatively affect daily task performance for employees working from home, regardless of which regulatory focus they have.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectprevention fokus
dc.subjectjobbkrav-ressurs teori
dc.subjectoppgaveprestasjon
dc.subjectregulerende fokus
dc.subjectdagbokstudie
dc.subjecthjemmekontor
dc.subjectpromotion fokus
dc.subjectNøkkelord: rolleuklarhet
dc.titleDaglig sammenheng mellom rolleuklarhet og oppgaveprestasjon: Den modererende rollen til regulerende fokus. En kvantitativ dagbokstudie blant norske arbeidstakere på hjemmekontor
dc.title.alternativeThe daily relationship between role ambiguity and task performance: The moderating role of regulatory focus. A quantitative diary study among Norwegian employees at home office.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-05-03T22:00:26Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi
dc.description.localcodeMAPSYK345
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.description.localcodeMAPS-AOP
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK345
fs.unitcode17-35-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel