Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRaa, Amalie Haugen
dc.date.accessioned2022-08-04T23:38:50Z
dc.date.available2022-08-04T23:38:50Z
dc.date.issued2022-06-16
dc.date.submitted2022-08-04T22:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010215
dc.description.abstractInnenfor lignende kontekster prioriteres samfunnsfenomen i ulik grad. Visse tilfeller er kontinuerlig aktuelle og befinner seg på den politiske agendaen over lange perioder, mens andre eksisterer i samfunnet lenge før politisk handlingskraft blir synlig. Gjennom dette forskningsprosjektet vil fenomenet politisk utvikling studeres, særlig agendasetting og problemdefinisjon som en identifiserbar start på den politiske prosessen. En kombinasjon av MSF og ACF benyttes som teoretisk rammeverk. Essensen av rammeverket ligger i nøkkelkonseptene politisk-orientert læring, tvetydighet, eksterne forstyrrelser og tidsmessig rekkefølge, som også benyttes for operasjonalisering av teori og analyse av datagrunnlag. Studien beskrives som en kvalitativ komparativ case studie. Den består av to caser som sammenlignes for å studere hva som utgjør likheter og forskjeller mellom dem. Den første casen omhandler merking av retusjert reklame. Debatten førte til lovendring ved markedsføringsloven. Den andre casen omhandler barn av influencere. Sentralt for casen er oppfatningen av samfunnsfenomenet og barnas rettigheter ved deltakelse i profesjonelle influencerkontoer på sosiale medier. Forskjellige utfall av den politiske prosessen innenfor lignende kontekst kan forklares gjennom nøkkelkonseptenes forhold til hverandre. Den tidsmessige rekkefølgen av prosessen er fremtredende. Dersom eksterne forstyrrelser forekommer vil det kunne bidra til å etablere et informasjonsgrunnlag, som igjen kan benyttes som politisk-orientert læring. Gjennom læring reduseres tvetydighet, og folkemeningen kan formes gjennom etablerte perspektiver på en sak. For høy grad av tvetydighet vil igjen kunne forhindre etablering av de andre konseptene i den politiske prosessen. Det vil si at nøkkelkonseptenes forhold til hverandre er svært sentralt for forskningsprosjektets slutninger
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titlePolitisk utvikling i digitale medier - En komparativ casestudie av retusjert reklame og influencerbarn
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-08-04T22:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i administrasjon og organisasjonsvitenskap
dc.description.localcodeAORG350
dc.description.localcodeMASV-AORG
dc.subject.nus731111
fs.subjectcodeAORG350
fs.unitcode15-12-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel