Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorjussen, Lars Petter Storm
dc.date.accessioned2023-02-16T14:01:17Z
dc.date.available2023-02-16T14:01:17Z
dc.date.created2022-06-08T17:35:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0029-1943
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051592
dc.description.abstractExamen philosophicum hviler på en idé om at alle som forsker, underviser eller studerer ved universitetet inngår i et fellesskap. I artikkelen blir dette fellesskapet omtalt som ideen om universitas og består av to elementer: Det ene er en spesifikk kunnskapsform der man søker helhetlig kunnskap for sin egen del, mens det andre er en spesifikk symmetrisk og jevnbyrdig omgangsform som blir nødvendig nettopp for å søke denne kunnskapen. Denne ideen om universitas er imidlertid truet av vår tids massifisering, byråkratisering og instrumentalisme, med den konsekvens at universitetet minner mer og mer om skolen. Implementeringen av Kvalitetsreformen i 2003 kan sies å være et tydelig uttrykk for denne skolegjøringen. Ved Universitetet i Bergen var imidlertid undervisningen ved examen philosophicum preget av skolegjøring før Kvalitetsreformen ble innført. Ved å skissere opp et filosofisk og historisk bakteppe for ideen om universitas og å sette skolegjøringen av universitetet i et bredere perspektiv, ønsker artikkelen å sette fokus på en noe paradoksal rolle examen philosophicum har fått: Examen philosophicum er både en siste skanse for ideen om universitas og en pådriver for tendenser som vil underminere denne ideen på samme tid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleExamen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universiteteten_US
dc.title.alternativeExamen philosophicum – between the idea of universitas and the schoolification of the universityen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/nft.57.1-2.6
dc.identifier.cristin2030310
dc.source.journalNorsk Filosofisk tidsskriften_US
dc.source.pagenumber42-53en_US
dc.identifier.citationNorsk Filosofisk tidsskrift. 2022, 57 (1-2), 42-53.en_US
dc.source.volume57en_US
dc.source.issue1-2en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal