Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvingen-Austestad, Anna
dc.date.accessioned2023-03-07T13:34:06Z
dc.date.available2023-03-07T13:34:06Z
dc.date.created2022-04-03T10:56:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056498
dc.description.abstractMed utgangspunkt i et overraskende spørsmål fra elever i møte med en kunstnerisk praksis, drøfter artikkelen hvordan en forstyrrelse kan kaste nytt lys på hva abduksjon som metode innebærer som tilnærmingsmåte til «ny» empirisk forskning i kunstfagdidaktikk. Artikkelen argumenterer for å la det som forstyrrer en forsker i en konkret situasjon være ledespor for abduksjon, et arbeid som kan skape nye begreper og teori omkring kunstfagdidaktikk. Med omdreiningspunkt i Michel Foucault, Gilles Deleuze og Félix Guattaris begreper om subjektivering og affekt, samt Charles Sanders Pierce og Mieke Bals tanker om abduksjon, belyses metodologiske implikasjoner av forstyrrelser. Slik kan affekt bli et ledespor for abduksjon, hvor situasjoner som overrasker forskeren kan brukes produktivt i utviklingen av kunstfagdidaktisk forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEt spørsmål om affekt: abduksjon som tilnærmingsmåte til «ny» empirisk forskning i kunstfagdidaktikken_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/jased.v6.2565
dc.identifier.cristin2014844
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.pagenumber1-18en_US
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2022, 6 (2), 1-18.en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.issue2en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal