Show simple item record

dc.contributor.authorOsmundsen, Malene
dc.date.accessioned2023-06-08T23:53:55Z
dc.date.available2023-06-08T23:53:55Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-08T22:00:08Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3070618
dc.description.abstractBakgrunn: Nokså mange ungdom opplever psykiske plager. Det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring er ett tiltak innført av myndighetene for å jobbe med disse utfordringene. Temaet har blitt kritisert for å være for bredt og gi metodefrihet til lærerne. Derfor ønsket jeg å undersøke ett spesifikt tiltak innenfor dette fokusområdet. Hensikt: Var å undersøke hvordan Timen Livet kan styrke følelsen av trygghet og trivsel i elevenes skolehverdag, og hvilket bidrag Timen Livet kan gi til Livsmestringstematikken. Metode: Dette prosjektet bygger på en kvalitativ tilnærming, og benyttet et fenomenologisk forskningsdesign. Datamaterialet ble innhentet gjennom seks fokusgruppeintervjuer med til sammen 22 elever på 6.- og 7. trinn. Resultater: Funnene viste at elevene opplevde tillit, inkludering, vennskap og konflikthåndtering gjennom Timen Livet. Bruk av vikarer kunne føre til usikkerhet. Elevene beskrev at de opparbeidet seg mot til å åpne seg opp, empati og medfølelse, anerkjennelse for hverandre ulikheter og forbedring i verbale prestasjoner. Sirkelformatet, konfidensialitet og respekt ble trukket frem som betydningsfulle for opplevelse av trygghet. Uro blant elevene kunne føre til usikkerhet. Elevene understrekte at de ønsket mer medbestemmelse i utforming av struktur og valg av tematikk. Konklusjon: Funn fra denne studien pekte i retning av at Timen Livet kan se ut til å bidra positivt til elevenes opplevelse av trygghet og trivsel i skolehverdagen. Timen Livet kan derfor betraktes som et mulig bidrag innenfor Livsmestringsfokuset. Det er derimot begrenset hvor mye denne studien kan si om hvorvidt Timen Livet bør implementeres i skolen.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectLivsmestring
dc.subjectPsykisk helse
dc.subjectHelsefremmende arbeid
dc.subjectUngdom
dc.titleElevers opplevelser av Timen Livet i skolen som et tiltak innenfor det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-08T22:00:08Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
dc.description.localcodeHEFR395
dc.description.localcodeMAPS-HEFR
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHEFR395
fs.unitcode17-33-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record