Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolskil, Theo Aske
dc.date.accessioned2023-06-10T00:02:17Z
dc.date.available2023-06-10T00:02:17Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-09T22:00:35Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3070803
dc.description.abstractIntroduksjon: Skjerm tid har blitt en viktig del av barn og ungdoms liv. Denne systematiske gjennomgangen ser på hvilke psykologiske utfall skjerm tid er assosiert med for barn og ungdom i alderen seks til tolv. Metode: 12 ulike journaler ble gjennomsøkt med «screen time» og «child*» i nøkkelord, tittel og abstrakt som ga totalt 123 371 treff. Etter å ha ekskludert duplikater og tatt vekk alle treff med «screening» i nøkkelord, tittel og abstrakt, ble 28421 ble igjen. Manuell gjennomgang av nøkkelord, tittel og abstrakt i disse artiklene ga til slutt 223 artikler som ble lest i fulltekst. 57 av disse passerte alle inklusjonskriteriene, en artikkel fra «screening»-gruppe ble også lagt til etter et manuelt søk. 49 av 58 artikler var individuelle studier, hvor av 38 var kryss-seksjonale og 11 var longitudinelle. 9 av artiklene var systematiske gjennomganger, oversiktsartikler eller metaanalyser. Resultater: Alle de inkluderte studiene, sett bort ifra tre artikler, viste positive korrelasjoner mellom skjerm tid og et flertall utfall; økt depresjon, OCD, oppmerksomhetsvansker, ADHD og lavere akademiske scorer. Konklusjoner: Dataene som er lagt frem i denne systematiske gjennomgangen viser til at skjerm tid kan ha en signifikant negativ effekt på barn og unges utvikling. Videre forskning burde fokusere på å redegjøre for kausale forhold. I tillegg, burde fremtidige retningslinjer inkludere de store variasjonene i utfall skjerm tid har blitt assosiert med.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectakademiske prestasjoner Keywords: screen time
dc.subjectbarn
dc.subjectmental health
dc.subjectNøkkelord: skjerm tid
dc.subjectmental helse
dc.subjectadolescents
dc.subjectungdom
dc.subjectacademic performance
dc.subjectchildren
dc.titleThe effects of screen time on children and adolescents: A systematic review
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-09T22:00:35Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel