dc.contributor.author | Arulanandam, Samuel Satheeshkumar | |
dc.date.accessioned | 2023-06-20T00:23:28Z | |
dc.date.available | 2023-06-20T00:23:28Z | |
dc.date.issued | 2023-05-22 | |
dc.date.submitted | 2023-06-19T22:05:47Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3072141 | |
dc.description.abstract | Hjerte-lunge-redning (HLR) kurs og regelmessige oppfriskninger er av livsviktig betydning for å redde liv, men de kan være utfordrende å organisere og kostbare å tilby. Virtuell realitets (VR) programmer har blitt utviklet for å håndtere og løse slike utfordringer. I denne masteroppgaven ble det brukt en VR-tilnærming for å trene læring og mestring i HLR. Det ble undersøkt om VR kan være bedre egnet til å gjennomføre en HLR økt enn konvensjonelle metoder for undervisning eller trening. Målene var å styrke positive holdninger, mestringstro og situasjonsbevissthet i HLR. Dette var et mellom gruppeeksperiment med 32 deltakere som hovedsakelig var helsepersonellstudenter med HLR kurs. Deltakerne ble jevnt randomisert til enten en virtuell treningsmetode som ble aktivt fordypet i 360-graders 3D HLR videoer, eller en konvensjonell treningsmetode som så de samme videoene på en datamaskin monitor i 2D. Begge gruppene forbedret seg i positive holdninger og mestringstro i HLR, men det var ingen signifikante forskjeller i disse effektene mellom gruppene. Videre hadde begge gruppene moderate HLR situasjonsbevissthetsskårer, men det var ikke en signifikant forskjell i situasjonsbevissthet mellom gruppene. Disse funnene ga ikke tilstrekkelig støtte til å vise at VR er bedre egnet for HLR trening, men VR kan være et nyttig supplement til HLR-kurs og trening da den ikke var mindre effektiv enn den konvensjonelle gruppen. Videre kan den utenforliggende kognitive belastningen ved bruk av VR ha negativ påvirket positive holdninger og mestringstro i HLR for den virtuelle gruppen. Følgelig er ytterligere forskning nødvendig for å undersøke de positive resultatene og nytten VR kan tilføre HLR ferdigheter og trening. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | situasjonsbevissthet | |
dc.subject | cognitive load | |
dc.subject | hjerte-lunge-redning | |
dc.subject | attitudes | |
dc.subject | virtual reality | |
dc.subject | holdninger | |
dc.subject | self-efficacy | |
dc.subject | cardiopulmonary resuscitation | |
dc.subject | situational awareness | |
dc.subject | situation awareness rating technique | |
dc.subject | mestringstro | |
dc.subject | kognitiv belastning | |
dc.subject | virtuell realitet | |
dc.title | Virtuell tilnærming for å trene læring og mestring for hjerte-lunge-redning ferdigheter | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-06-19T22:05:47Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i psykologi | |
dc.description.localcode | MAPSYK360 | |
dc.description.localcode | MAPS-PSYK | |
dc.subject.nus | 736999 | |
fs.subjectcode | MAPSYK360 | |
fs.unitcode | 17-35-0 | |