Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArulanandam, Samuel Satheeshkumar
dc.date.accessioned2023-06-20T00:23:28Z
dc.date.available2023-06-20T00:23:28Z
dc.date.issued2023-05-22
dc.date.submitted2023-06-19T22:05:47Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072141
dc.description.abstractHjerte-lunge-redning (HLR) kurs og regelmessige oppfriskninger er av livsviktig betydning for å redde liv, men de kan være utfordrende å organisere og kostbare å tilby. Virtuell realitets (VR) programmer har blitt utviklet for å håndtere og løse slike utfordringer. I denne masteroppgaven ble det brukt en VR-tilnærming for å trene læring og mestring i HLR. Det ble undersøkt om VR kan være bedre egnet til å gjennomføre en HLR økt enn konvensjonelle metoder for undervisning eller trening. Målene var å styrke positive holdninger, mestringstro og situasjonsbevissthet i HLR. Dette var et mellom gruppeeksperiment med 32 deltakere som hovedsakelig var helsepersonellstudenter med HLR kurs. Deltakerne ble jevnt randomisert til enten en virtuell treningsmetode som ble aktivt fordypet i 360-graders 3D HLR videoer, eller en konvensjonell treningsmetode som så de samme videoene på en datamaskin monitor i 2D. Begge gruppene forbedret seg i positive holdninger og mestringstro i HLR, men det var ingen signifikante forskjeller i disse effektene mellom gruppene. Videre hadde begge gruppene moderate HLR situasjonsbevissthetsskårer, men det var ikke en signifikant forskjell i situasjonsbevissthet mellom gruppene. Disse funnene ga ikke tilstrekkelig støtte til å vise at VR er bedre egnet for HLR trening, men VR kan være et nyttig supplement til HLR-kurs og trening da den ikke var mindre effektiv enn den konvensjonelle gruppen. Videre kan den utenforliggende kognitive belastningen ved bruk av VR ha negativ påvirket positive holdninger og mestringstro i HLR for den virtuelle gruppen. Følgelig er ytterligere forskning nødvendig for å undersøke de positive resultatene og nytten VR kan tilføre HLR ferdigheter og trening.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectsituasjonsbevissthet
dc.subjectcognitive load
dc.subjecthjerte-lunge-redning
dc.subjectattitudes
dc.subjectvirtual reality
dc.subjectholdninger
dc.subjectself-efficacy
dc.subjectcardiopulmonary resuscitation
dc.subjectsituational awareness
dc.subjectsituation awareness rating technique
dc.subjectmestringstro
dc.subjectkognitiv belastning
dc.subjectvirtuell realitet
dc.titleVirtuell tilnærming for å trene læring og mestring for hjerte-lunge-redning ferdigheter
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-19T22:05:47Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i psykologi
dc.description.localcodeMAPSYK360
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK360
fs.unitcode17-35-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel