Show simple item record

dc.contributor.authorOtteraaen, Veronica
dc.date.accessioned2023-08-16T23:41:13Z
dc.date.available2023-08-16T23:41:13Z
dc.date.issued2023-06-15
dc.date.submitted2023-08-16T22:00:19Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084473
dc.description.abstractBakgrunn: Tillitsreformer har vært et sentralt tema i offentlig sektor de siste årene, og har som mål å transformere tradisjonelle styrings- og ledelsespraksiser til fordel for mer tillitsbasert styring. I hjemmebaserte tjenester, der omsorg og støtte til brukerne er av avgjørende betydning, blir rollen til førstelinjeledere avgjørende for å sikre kvaliteten på tjenestene og samtidig gi ansatte mer tillit og ansvar. Bergen kommune innførte tillits- og faglighets reformen i 2018. Leder rolle i denne reformen skal fokusere på å gi ansatte mer tillit og ansvar, samt fokusere på mål og resultater og et viktig mål er lederutvikling. Hensikt: Hensikten med studien er å belyse i hvilke grad førstelinjeledere i HBT opplever at tillitsreformen har gitt dem et større handlingsrom i organisasjonen slik at oppgavene kan løses med større fleksibilitet samtidig som fokuset på mål og resultater opprettholdes. Materiale: Semistrukturerte dybdeintervju med 6 avdelingsledere i hjemmebaserte tjenester i Bergen kommune. Metode: Kvalitativt casestudie med intensivt design. Resultat: Tillitsreformen har hatt positiv effekt for noen førstelinjeledere, og funnene viser at deres innsats mestring og motivasjon har økt som følge av reformen. Konklusjon: Førstelinjeledere opplever at de har fått større handlingsrom for å imøtekomme krav om kvalitet i tjenesten og gi ansatte mer tillit og ansvar. Førstelinjelederne opplever også en endring i sin tilnærming til motstridende krav og forventninger, og de verdsetter den større balansen mellom tillit og kontroll som reformen har ført med seg. Kommunikasjon spiller en viktig rolle i denne prosessen, og effektiv kommunikasjon er nødvendig for å oppnå felles mål og bygge tillit blant de ansatte.
dc.description.abstractBackground: Trust-based reforms have been a central topic in the public sector in the recent years, aiming to transform traditional governance and management practices in favour of more trust-based governance. In home-based services, where care and support for users are crucial, the role of frontline leaders becomes essential in ensuring the quality of services while also providing employees with more trust and responsibility. Bergen municipality implemented the trust- and professionalism reform in 2018. The role of leaders in this reform is to focus om giving employees more trust and responsibility, as well as emphasizing goals and results, with an important objective being leadership development. Purpose: The purpose of the study is to shed light on the extent to which first-line leaders in home-based services perceive that the trust reform has provided them with greater autonomy in the organization, enabling tasks to be performed with more flexibility while maintaining a focus om goals and results. Material: Semi-structured in-depth interviews will was conducted with six first-line leaders in home- based services in Bergen Municipality. Method: Qualitative case study with intensive design. Results: The trust reform has had a positive effect for some front-line leaders, and the findings show that their effort, competence and motivation have increased as a result of the reform. Conclusion: First-line leaders perceive that they have gained greater autonomy to meet the requirements for service quality and to give employees more trust and responsibility. They also experience a change in their approach to conflicting demands and expectations, and they value the better balance between trust and control that the reform has brought. Communication plays a crucial role in this process, and effective communication is necessary to achieve common goals and build trust among the employees.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectaccountability
dc.subjectcommunication
dc.subjectdistribuert ledelse
dc.subjectautonomy
dc.subjecttillitsbasert ledelse
dc.subjectaccountebility
dc.subjectdistributed leadership
dc.subjectautonomi
dc.subjecthandlingsrom
dc.subjecttrust-based leadership
dc.subjectTrust reform
dc.subjectkommunikasjon
dc.subjectTillitsreform
dc.subjectflexibility
dc.titleTillit og kontroll, eller bare kontroll?
dc.title.alternativeTrust and control, or just control?
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-16T22:00:19Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi (EVU)
dc.description.localcodeHELVID650
dc.description.localcodeMATF-HEVID
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHELVID650
fs.unitcode13-26-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record