Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulestøl, Adelen Helland
dc.date.accessioned2023-10-20T23:41:52Z
dc.date.available2023-10-20T23:41:52Z
dc.date.issued2023-10-21
dc.date.submitted2023-10-20T22:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097897
dc.description.abstractDenne studien undersøker elevers fremgangsmåter for å finne frem til kilder til en skriveoppgave, kildene de velger, hvordan de vurderer nettekster og hvorvidt de gjør dette med en kritisk tilnærming. Norske elever bruker ofte internett for å finne kunnskap om et tema, og blir med dette eksponert for et stort mangfold tekster av varierende kvalitet og med ulike formål. Dette krever ferdigheter i å finne frem til og vurdere informasjon med en kritisk tilnærming. Målet med denne oppgaven er å besvare problemstillingen Hva kjennetegner et utvalg ungdomsskoleelevers valg og vurderinger av nettekster som faglig kilde? Dette gjør jeg gjennom analyse av åtte tiendeklasselevers nettleserlogger og intervju med de samme elevene. Analysen av nettleserloggene viser at elevene finner fort frem til kildene de velger og at de stort sett velger leksikonartikler, tekster tilpasset elever og tekster som er tilgjengelige i oppgaveteksten de arbeider med. Informantene viser til kunnskap om hva som kan ha noe å si for kvaliteten og troverdigheten til en kilde, men ser ut til å mangle konkrete strategier for å bruke denne informasjonen for å gjøre kritiske kildevurderinger. Istedenfor ser elevene ut til å vurdere nettekster med et fokus på tekstenes innhold og nettstedet de er publisert på. De prioriterer nettsteder som de er trygge på at har ‘god’ og ‘riktig’ informasjon. Elevsitatet som er oppgavens tittel, «Alle vet at det er riktig», illustrerer dette. Oppgaven antyder at elevene ikke vurderer tekster med utgangspunkt i en kritisk bevissthet, men med ønske om å finne kilder som er nyttige for oppgaven de arbeider med på en effektiv måte. Når elevenes valgte kilder og refleksjoner over kildevurdering ses i sammenheng, er det mye som tyder på at elevene mangler strategier for kritisk kildevurdering fordi de har fått for vane å velge tekster fra de samme nettstedene, uansett hvilken oppgave de arbeider med.
dc.description.abstractThis master’s thesis examines how eight secondary school students deal with the task of finding and evaluating digital sources for a writing task in the subject of Norwegian. This is done by analyzing their browser log from a writing task, the sources chosen by the students and interviews about their sources and source evaluations. When going online to acquire knowledge, readers are exposed to a large number of texts which vary in quality and credibility. To successfully navigate such large numbers of texts requires the reader to have navigation strategies, including searching for and finding information, and strategies for critical source evaluation. The analysis of the browser logs shows that the students choose their sources based on few movements after a web search, and that they mostly choose encyclopedia articles, educational texts and texts presented to them by their Norwegian teacher. The students seem to know about source features that might be relevant for source evaluation, but seem to lack specific strategies on how to conduct source evaluation. Instead, they evaluate sources based on the usefulness of the content and their prior knowledge and experience with specific websites. The findings suggest that the students lack strategies for critical source evaluation because they seem to have a habit of choosing texts from a small selection of websites they deem as safe, no matter the task at hand.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectKritsik literacy Kildekritikk Kildevurdering Navigasjon LK20 Norskdidaktikk
dc.title«Alle vet at det er riktig» Elevers søk etter og vurderinger av tekster på nett
dc.title.alternative«Everyone knows that it is right» Secondary school students search and evaluation of digital texts
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-10-20T22:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk språk og litteratur
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.description.localcodeMAHF-NORD
dc.description.localcodeMAHF-LÆNO
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel