Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovland, Nicholay Brekke
dc.date.accessioned2024-01-09T00:38:01Z
dc.date.available2024-01-09T00:38:01Z
dc.date.issued2023-11-20
dc.date.submitted2023-11-20T12:01:23Z
dc.identifierENG350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110463
dc.description.abstractDenne studien undersøker fohold mellom skrivesjangre og motivasjon i det norske engelskfaget for ungdomsskolen og videregående. De generelle målene for studien var i all hovedsak å utvikle forståelser for slike forhold, så vel som å identifisere nyttige didaktiske fremgangsmåter som fasiliterer for motivasjon i konteksten av relevante skrivesjangre. Slike forståelser og fremgangsmåter er først og fremst ment til å ha nytteverdi for lærere i engelskfaget, og, litt mer generelt, for lærere i alle språkdidaktiske fag. En annen grunn var at eventuelle funn skulle være av nytteverdi for videre forskning innenfor relevante retninger, da hovedsaklig engelskdidaktikk. For å undersøke temaet ble fire erfarne engelsklærere fra norsk ungdomsskole og videregående intervjuet, med jevn fordeling. Metoden som ble brukt for å analysere intervjuene var tematisk analyse. Hovedrammeverket som ble brukt var selvbestemmelsesteori (self-determination theory, Deci & Ryan, 2000). Denne studien kom frem til at selvbestemmelsesteori er et nyttig rammeverk for å konseptualisere forhold mellom motivasjon, skrivesituasjon, og skrivesjangre. Fantasifulle skrivehandlinger (imaginative writing acts) og tekstoppgaver som åpnet for kreativitet ble sett på som relatert til intrinsisk motivasjon, med forbehold om store individuelle forskjeller. Interesse ble ansett som viktig for det som angikk tema, men ikke for sjanger som sådan. Noen lærere hadde observert elever som viste tegn til såkalte kontrollerte eller upersonlige orienteringer i forhold til sjanger ved å holde seg til 'trygge valg' innenfor både sjanger og tema. Femavsnittsmetoden (five-paragraph essay) ble ansett som en nyttig didaktisk sjanger i at den kan hjelpe elever med å prosessere ellers vanskelige strukturelle tekstforhold. Videre ble det funnet at støtte for alle tre fundamentale psykologiske behov i selvbestemmelsesteori kunne spille en positiv rolle for elever - også i forhold til sjanger. Funnene hinter til viktigheten av motivasjon i engelskfaget, og viktigheten av å danne videre forståelser for sammenhenger mellom motivasjon og skrivesjangre.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectgenre, motivation, EFL, self-determination theory
dc.titleGenre and motivation: Exploring Norwegian EFL teacher perspectives on the relationships between genre and motivation
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-11-20T12:01:23Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeENG350
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel