Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFarajollahtabrizi, Mahtab
dc.date.accessioned2024-01-12T00:38:08Z
dc.date.available2024-01-12T00:38:08Z
dc.date.issued2023-11-20
dc.date.submitted2023-11-20T12:01:18Z
dc.identifierLING350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111221
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker semantisk prosodi, som er et ords tendens til å opptre sammen med positivt eller negativt ladde ord. Med fokus på maksimerende adverb som utterly, completely, totally, entirely, og terribly, blir de emosjonelle og evaluerende konnotasjonene til ord eller setninger som kombineres med disse adverb undersøkt i hotellanmeldelser. Relevante forekomster ble trukket ut fra datasett med anmeldelser fra Booking.com og TripAdvisor. Kollokasjonene med disse maksimerende adverbene ble nøye annotert mht. positive, negative eller nøytrale konnotasjoner. Gjennom en kvantitativ analyse av de annoterte observasjonene ble den særegne semantiske prosodien til hver maksimerer kartlagt, og ble varierende tendenser til ekstremer avslørt. Utterly og terribly har en tilbøyelighet til å opptre sammen med følelsesladde adjektiver, enten negative eller positive, men sjelden med nøytrale adjektiver. Terribly fremstår som adverbet med det høyeste antallet negative forekomster; dessuten, når det forekommer med et positivt ord, inneholder setningen ofte negasjon, slik at den positive polariteten til kollokasjonen dempes. Analysen av datasettet viser 776 forekomster med negativ konnotasjon, 520 forekomster med positiv konnotasjon og 194 neutrale. Dataene blir diskutert i mer detalj. Funnene understreker at det er varierende semantisk prosodi hos de ulike maksimerere og kaster lys over innvirkningen på sentiment i hotellanmeldelser.
dc.description.abstractThis thesis investigates semantic prosody, which is the tendency of words to combine with positively or negatively charged words. Focusing on maximizing adverbs like utterly, completely, totally, entirely, and terribly, the emotional and evaluative connotations of words or phrases that combine with these maximizers are investigated in hotel reviews. Relevant occurrences were extracted from datasets with reviews from Booking.com and TripAdvisor. The collocates of maximizers in these observations were carefully annotated for positive, negative, or neutral connotations. A quantitative analysis revealed the distinctive semantic prosody of each maximizer, with varying tendencies towards extremes as apparent from the annotated observations. Utterly and terribly exhibit a propensity to combine with emotionally charged adjectives, whether negative or positive, but rarely with neutral adjectives. Terribly emerges as the adverb with the highest number of negative occurrences; moreover, when it occurs with a positive word, the sentence often contains negation, so that the positivity of the collocate is mitigated. The dataset analysis showcases a total of 776 occurrences of negative sentiment, 520 occurrences of positive sentiment, and 194 neutral occurrences. The data are discussed in more detail. The findings, emphasizing the varying semantic prosody exhibited by the maximizers, shed light on the impacts on sentiment within hotel reviews.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectKeywords: semantic prosody, maximizers, hotel reviews, polarity, sentiment analysis.
dc.titleSemantic Prosody of Adverbial Maximizers in Hotel Reviews
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-11-20T12:01:18Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeLingvistikk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeLING350
dc.description.localcodeMAHF-LING
dc.subject.nus711727
fs.subjectcodeLING350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel