dc.contributor.author | Skakstad, Eline | |
dc.date.accessioned | 2024-02-02T00:42:51Z | |
dc.date.available | 2024-02-02T00:42:51Z | |
dc.date.issued | 2023-12-01 | |
dc.date.submitted | 2023-12-01T11:47:00Z | |
dc.identifier | MEVI350 0 O ORD 2023 HØST | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3115148 | |
dc.description | Revised version. Minor spelling and formatting errors corrected. | |
dc.description.abstract | Klimautfordringen står høyt på agendaen i samfunnet. Det gjør det interessant å undersøke hvordan Equinor kommuniserer for å skape troverdighet i sin omstilling fra et fokusert olje- og gasselskap til et klimanøytralt, bredt energiselskap. Det er ytterpunktene i karakterendringen som gjør det interessant å studere Equinors kommunikasjon. Med dagens søkelys på klimautfordringene har olje- og gasselskap et omdømmeproblem ved at de har gått fra en status som «gårdagens helt» til «dagens skurk». Å skape troverdighet i omstillingen fra fossil til grønn handler om å endre folks oppfatning av selskapets karakter.
Oppgaven er avgrenset til å undersøke hva og hvordan Equinor kommuniserer for å skape troverdighet i sin omstilling. Jeg har ikke inkludert effekten av deres retorikk – om de oppnår å bli oppfattet som troverdig av mottakerne.
Analysen baseres på kvalitative intervju med representanter fra Equinors kommunikasjonsenhet og tekstanalyse av selskapets magasin Together og utvalgte tekster fra nettstedet Equinor.com.
I analysen fant jeg tre fremtredende etosgrep som Equinor bruker i sin retoriske kommunikasjon for å skape troverdighet i sin omstilling. De fokuserer på at ved sin vilje og evne til samarbeid, ved å trekke på sin arv og kompetanse og ved å bidra til felleskap og samfunn, bidrar de til det grønne skiftet.
Et annet funn er at selskapets retoriske kommunikasjon preges av dualismen selskapet står i, i omstillingen fra fossil til grønn. I dag står de med en fot i hver leir ved sin energimix av fossil og fornybar energi. Mye av deres retoriske kommunikasjon er rettet mot å forklare hvorfor selskapet mener det er nødvendig fremdeles å produsere olje og gass for å forsyne verden med energi, når klimautfordringene er så alvorlige som de er.
Basert på en samlet vurdering av analysedataene finner jeg at Equinor i sin retoriske kommunikasjon søker å etablere en etos som en kompetent, pålitelig, samarbeidende, åpen og egalitær organisasjon som er stolt av sin industrielle og norske arv, og som er i stand til å ta en ledende rolle som pådriver i det grønne skiftet.
Overførbarheten av denne studien er nok størst for virksomheter innen olje- og gass i geografiske områder der kultur og verdisett er sammenlignbare med norsk kultur og verdisett fordi hva som er troverdig kommunikasjon og troverdig etos kan være kulturelt betinget. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.title | Equinor - Kommunikasjon i en omstillingsprosess | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-12-01T11:47:00Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i medier og kommunikasjon | |
dc.description.localcode | MEVI350 | |
dc.description.localcode | MASV-MEVI | |
dc.subject.nus | 735116 | |
fs.subjectcode | MEVI350 | |
fs.unitcode | 15-17-0 | |