Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkakstad, Eline
dc.date.accessioned2024-02-02T00:42:51Z
dc.date.available2024-02-02T00:42:51Z
dc.date.issued2023-12-01
dc.date.submitted2023-12-01T11:47:00Z
dc.identifierMEVI350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115148
dc.descriptionRevised version. Minor spelling and formatting errors corrected.
dc.description.abstractKlimautfordringen står høyt på agendaen i samfunnet. Det gjør det interessant å undersøke hvordan Equinor kommuniserer for å skape troverdighet i sin omstilling fra et fokusert olje- og gasselskap til et klimanøytralt, bredt energiselskap. Det er ytterpunktene i karakterendringen som gjør det interessant å studere Equinors kommunikasjon. Med dagens søkelys på klimautfordringene har olje- og gasselskap et omdømmeproblem ved at de har gått fra en status som «gårdagens helt» til «dagens skurk». Å skape troverdighet i omstillingen fra fossil til grønn handler om å endre folks oppfatning av selskapets karakter. Oppgaven er avgrenset til å undersøke hva og hvordan Equinor kommuniserer for å skape troverdighet i sin omstilling. Jeg har ikke inkludert effekten av deres retorikk – om de oppnår å bli oppfattet som troverdig av mottakerne. Analysen baseres på kvalitative intervju med representanter fra Equinors kommunikasjonsenhet og tekstanalyse av selskapets magasin Together og utvalgte tekster fra nettstedet Equinor.com. I analysen fant jeg tre fremtredende etosgrep som Equinor bruker i sin retoriske kommunikasjon for å skape troverdighet i sin omstilling. De fokuserer på at ved sin vilje og evne til samarbeid, ved å trekke på sin arv og kompetanse og ved å bidra til felleskap og samfunn, bidrar de til det grønne skiftet. Et annet funn er at selskapets retoriske kommunikasjon preges av dualismen selskapet står i, i omstillingen fra fossil til grønn. I dag står de med en fot i hver leir ved sin energimix av fossil og fornybar energi. Mye av deres retoriske kommunikasjon er rettet mot å forklare hvorfor selskapet mener det er nødvendig fremdeles å produsere olje og gass for å forsyne verden med energi, når klimautfordringene er så alvorlige som de er. Basert på en samlet vurdering av analysedataene finner jeg at Equinor i sin retoriske kommunikasjon søker å etablere en etos som en kompetent, pålitelig, samarbeidende, åpen og egalitær organisasjon som er stolt av sin industrielle og norske arv, og som er i stand til å ta en ledende rolle som pådriver i det grønne skiftet. Overførbarheten av denne studien er nok størst for virksomheter innen olje- og gass i geografiske områder der kultur og verdisett er sammenlignbare med norsk kultur og verdisett fordi hva som er troverdig kommunikasjon og troverdig etos kan være kulturelt betinget.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleEquinor - Kommunikasjon i en omstillingsprosess
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-12-01T11:47:00Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel