Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLejon, Synne Rørvik
dc.date.accessioned2024-03-15T08:10:48Z
dc.date.issued2024-01-29
dc.date.submitted2024-01-29T13:01:07Z
dc.identifierOD3PROSJ 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3122516
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2026-01-29
dc.description.abstractMål: Dentoalveolære traumer er vanlige, og riktig akutt behandling av de ulike typene skader er avgjørende for god prognose for tannen. En ny studieplan på tannlegestudiet ved Universitetet i Bergen er under utvikling. Målet med denne studien var å evaluere avgangsstudentenes kunnskaper om behandling av dentoalveolære traumer, og få studentenes perspektiv på undervisningen i dental traumatologi for å forbedre undervisningen i emnet. Material og metode: Studentene på 5. året på tannlegestudiet ved Universitetet i Bergen (vår 2023) fikk utdelt et spørreskjema i to deler. Første del handlet om bakgrunnen til studentene, erfaring med behandling av dentoalveolære traumer, egenvurdering av kunnskap om emnet dental traumatologi, utbytte av undervisningen og kommentarer til forbedring. I andre del fikk studentene 8 kasus av pasienter med forskjellige dentoalveolære traumer og spørsmål relatert til behandling og/eller oppfølging. Resultater: De fleste studentene rapporterte å ha gjort få behandlinger av tannskader og få traumekontroller. De fleste studentene vurderte sitt kunnskapsnivå om dental traumatologi som akseptabelt. De fleste oppga å ha hatt godt utbytte av undervisningen. Noen emner hadde studentene gode kunnskaper om, som behandling av eksartikulasjon av umoden tann, oppbevaring av eksartikulerte tenner, behandling av alvorlig intrusjon og valg av pulpaoverkappingsmiddel. Tema som behandling av komplisert kronefraktur, langtidsprognose av rotfraktur og eksartikulerte tenner og mekanismer bak ekstern inflammatorisk resorpsjon hadde de manglende kunnskaper om. Konklusjon: Generelt hadde studentene akseptable kunnskaper om dental traumatologi, men visse tema hadde de begrensede kunnskaper om. Alle studentene etterlyste mer klinisk praksis i emnet. For å forbedre undervisningen foreslås en god oversikt over prosedyrer for de ulike typer tannskader, gjennomgang av flere pasientkasus, og eventuelt quizer underveis.
dc.description.abstractAim: Traumatic dental injuries (TDI) are common and correct emergency treatment of the various types of injuries is crucial for a good tooth prognosis. A new undergraduate dental education syllabus is under development at the University of Bergen. The aim of this study was to evaluate the graduating dental students’ knowledge in TDI, and to understand the students’ perspective on the current syllabus in order to improve teaching in dental traumatology. Materials and method: The graduating dental students at the University of Bergen (spring 2023) answered a questionnaire consisting of two parts. The first part was related to demographic information of the students, experience with treating TDI, self-assessment of knowledge on the subject dental traumatology, perceived benefits from the current curriculum and comments for improvement of the syllabus. In part two, the students were asked questions related to emergency treatment and/or follow ups of various TDI based on 8 patient case scenarios. Results: Most of the students reported having little clinical experience with either treating TDI or having performed check-ups on patients with previous TDI. Most of the students assessed their knowledge in dental traumatology as acceptable. The majority stated that they had good benefit from the theoretical courses. The students showed good knowledge in emergency management of avulsed immature teeth, treatment of severe intrusion, and choice of pulp capping material. However, treatment of complicated crown fractures, long-term prognosis of root fractures and tooth avulsion, and mechanisms related to external inflammatory resorption, were topics the students had limited knowledge. Conclusion: In general, the students had acceptable knowledge in dental traumatology, but there was need for improvement in some subjects. All students stated that they needed more clinical experience in management of TDI. To improve the teaching, it was suggested to provide an overview of clinical procedures related to the different types of TDI, review and discuss more patient cases, and possibly have quizzes at the topic from time to time.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectTannskader
dc.subjectDentoalveolære skader
dc.titleKunnskaper om tannskader blant 5. års tannlegestudenter: en spørreskjemaundersøkelse
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-01-29T13:01:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeProsjektoppgave / Integrert masteroppgave
dc.description.localcodeOD3PROSJ
dc.description.localcodeMAOD-ODONT
dc.subject.nus764106
fs.subjectcodeOD3PROSJ
fs.unitcode13-19-0
dc.date.embargoenddate2026-01-29


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel