Show simple item record

dc.contributor.authorSolberg, Marthe
dc.date.accessioned2024-04-24T06:20:23Z
dc.date.issued2023-12-04
dc.date.submitted2023-12-04T12:01:19Z
dc.identifierNOLISP350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3127838
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2025-12-04
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen tar for seg spørsmålet om hvorvidt den triviallitterære sjangeren Nordic noir kan bidra til å gi leseren en forståelse av makt. Selv om fortellingene har sitt utgangspunkt i den skandinaviske velferdsstaten og sosial kritikk står sentralt i Nordic noir-litteraturen, viser det seg ofte at underholdningsaspektet til kriminallitteraturen ofte har en tendens til å overskygge sjangerens litterære verdi når det gjelder litteraturvitenskapelig forskning. Denne avhandlingen tar sikte på å undersøke Nordic noir-sjangerens litterære verdi i lys av et maktperspektiv. Med den suksessfulle Millennium-trilogien til Stieg Larsson som utgangspunkt, bruker jeg idéhistorikeren Michel Foucaults diskursteori til å utforske hvordan makt manifesterer seg i romanteksten. Avhandlingen gjør rede for Noir-sjangerens historie, Millennium-trilogiens resepsjon og Foucaults maktperspektiv, samt analyserer hvordan romanteksten fremstiller sentrale diskurser som kilder til makt. Ved å analysere den juridiske, medisinske og journalistiske maktdiskursen som skildres i romanene, viser avhandlingen hvordan Larsson avslører komplekse maktstrukturer gjennom hans Nordic noir-litteratur. Foucault hevdet at makt ikke er noe som enkeltindivider eller grupper i et gitt samfunn har besittelse over, men noe som prinsipielt finnes overalt gjennom et samhandlede nettverk av diskurser (institusjonaliserte språkhandlinger). Han var opptatt av å avdekke denne maktstrukturen og hvordan den hadde en effekt av sosial kontroll. Denne avhandlingen viser at Foucaults filosofiske prinsipper finner gjenklang i Stieg Larssons Nordic noir-litteratur; makten som (mis)brukes i kriminalromanene har sin kjerne i samfunnsstrukturen og velferdsstatens systemer. Larsson skildrer dette gjennom en rekke kontrastfigurer som demonstrer moralske og umoralske tilnærminger til makt. Dialogen mellom Larssons Noir og Foucaults filosofi er likevel ikke helt forenlige, da man i Millennium-trilogien kan observere at Larssons maktperspektiv vektlegger en høyere grad av subjektiv makt.
dc.description.abstractThis master's thesis addresses the question of whether the genre of Nordic noir, within the field of popular literature, can contribute to providing the reader with an understanding of power dynamics. Despite the narratives being rooted in the Scandinavian welfare state and the central role of social critique in Nordic noir literature, it is frequently observed that the entertainment aspect of crime fiction tends to overshadow the genre's literary value in the context of literary research. This thesis aims to examine the literary value of the Nordic noir genre through the lens of a perspective of power. With the successful Millennium Trilogy by Stieg Larsson as the object of the study, I employ the discourse theory of Michel Foucault, a historian of ideas, to explore how power manifests itself within the novel. The thesis provides an account of the history of the Noir genre, the reception of the Millennium trilogy, and Foucault's perspective on power. It also analyzes how the novels portray central discourses as sources of power. By analyzing the legal, medical, and journalistic discourses of power depicted in the novels, the thesis demonstrates how Larsson unveils complex structures of power through his Nordic noir literature. Foucault argued that power is not something that individuals or groups in a given society possess, but something that fundamentally exists everywhere through an interconnected network of discourses (institutionalized linguistic enactments). His emphasis lay in unraveling these power structures and their effect on social control. In this thesis, we see that Foucault's philosophical tenets find resonance in Stieg Larsson's Nordic noir literature; the (mis)use of power in the Millennium novels is fundamentally rooted in societal structures and the systems of the welfare state. Larsson portrays this through a series of contrasting figures that demonstrate moral and immoral approaches to power. However, the dialogue between Larsson's Noir and Foucault's philosophy is not entirely reconcilable, as in the Millennium trilogy, one can observe that Larsson's perspective on power emphasizes a higher degree of subjective power.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectStieg Larsson
dc.subjectMichel Foucault
dc.subjectNordic Noir
dc.titleNordic noir som kritisk fremstilling av maktdiskurser - Stieg Larssons Millennium-trilogi og Michel Foucaults filosofi
dc.title.alternativeNordic Noir as a Critical Depiction of Power Discourses - Stieg Larsson's Millennium Trilogy and Michel Foucault's Philosophy
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-12-04T12:01:19Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk spr�k og litteratur
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.description.localcodeMAHF-NORD
dc.description.localcodeMAHF-LÆNO
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-0
dc.date.embargoenddate2025-12-04


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record