Turbulens? - Norske nettavisers omtale av Norwegian 2013. [En kvantitativ innholdsanalyse av VG, DB, Aftenposten, NRK og DNs dekning av Norwegians Dreamliner-kjøp]
Abstract
Analysen tar for seg omtale av flyselskapet Norwegian i de fem norske nettavisene VG.no, DB.no, Aftenposten.no, NRK.no og DN.no. Prosjektet fokuserer på artiklenes vinkling og hvordan selskapet omtales i forbindelse med Dreamliner-skandalen, med utgangspunkt i dagsordenfunksjonen og teorien om framing. For å belyse dette har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan vinklet og fokuserte norske nettaviser i 2013 på Norwegians kjøp og innføring av nye Dreamliner-fly? Jeg har også definert fem underproblemstillinger/forskningsspørsmål som sammen skal danne grunnlag for besvarelse av den overordnede problemstilling: 1. Er det forskjeller på avisene seg i mellom, og i tilfelle: skiller nettaviser knyttet til tabloide papiraviser seg fra andre nettaviser? 2. Er det noe systematikk i vinklingen av saken, og skjer det endringer i dette over tid? 3. Hvem er kilder for reportasjene, og i hvilken grad slipper Norwegian til med sine synspunkter? Henger kildenes standpunkter sammen med hvor de intervjues? 4. Er det Norwegian eller Boeing som får skylden for problemene som oppstod med Dreamliner- flyene? 5. Kan det sannsynliggjøres at omtalen av Dreamliner-problemene har fått konsekvenser for Norwegians omdømme blant potensielle kunder? For å kunne besvare spørsmålene har jeg gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av de fem nettavisenes totalt 364 artikler med søkeordene "Dreamliner" og "Norwegian", perioden 01.01.13-31.12.13. Jeg kan på bakgrunn av analysens resultat fastslå at dekningen av saken er noe skjevt fordelt, da DN har stått for hele 34 % av dekningen og NRK har laveste oppslutning med sine 7 %. Videre kan jeg fastslå at de fem nettavisene i sine artikler viet mest fokus på temaene "tekniske problemer", som var hovedtematikk i hele 106 artikler (29%), og "forsinkede passasjerer" med sin oppslutning på 94 (26%). Empirien er også med på å belyse Bjørn Kjos' fravær i saker med tydelig negativ vinkling og resultatene viser at han i artikler der hovedtematikken omhandler forsinkede passasjerer, kun uttaler seg direkte i 6 % av tilfellene. Jeg mener likevel det er grunnlag for å hevde at Norwegian i denne omgang ikke tok langsiktig omdømmeskade av den negative medieomtalen, med tanke på deres veletablerte posisjon i pressen.