Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMorken, Kåre Helvik
dc.date.accessioned2016-01-07T12:25:18Z
dc.date.available2016-01-07T12:25:18Z
dc.date.issued2015-08-31
dc.date.submitted2015-08-31eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10899
dc.description.abstractOppgaven analyserer effekter av innkjøpssamarbeid i det norske dagligvaremarkedet på samfunnsøkonomisk velferd og/eller konsumentvelferd. Ved innkjøpssamarbeid går en gruppe kjøpere sammen og opptrer som én stor kjøper. Denne type organisering kan finne sted i de fleste markeder hvor råvarer og produkter selges til detaljist og forbruker. Samarbeidet kan ha både positive og negative effekter på konkurransen i markedet. Positive effekter blir presentert, men oppgaven fokuserer i hovedsak på de potensielt negative effektene. Oppgaven er en litteraturstudie. Teori angående koordinerte og ikke-koordinerte effekter blir presentert. Deretter blir forhold ved det norske dagligvaremarkedet kort gjort rede for, før teorigjennomgangen blir benyttet for å drøfte effektene av innkjøpssamarbeid i det norske dagligvaremarkedet. Oppgaven viser at innkjøpssamarbeid i det norske dagligvaremarkedet vil øke sannsynligheten for høyere sluttbrukerpriser og dermed lavere konsumentvelferd. Dette skjer gjennom koordinerte effekter og konkurransehemmende strategier. Innkjøpssamarbeidets kjøpermakt kan forventes å øke ved økt størrelse, men effekten på samfunnsøkonomisk velferd eller konsumentvelferd er ikke tydelig. Det finnes ikke grunn til å forvente at aktører utenfor samarbeidet risikerer høyere innkjøpspris som en konsekvens av lavere innkjøpspris for samarbeidets medlemmer.en_US
dc.format.extent5860235 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectinnkjøpssamarbeideng
dc.subjectlitteraturstudieeng
dc.subjectkonsumentvelferdeng
dc.subjectkonkurransemarkedeng
dc.subjectdistribusjonssamarbeideng
dc.subjecteffektivitetsgevinstereng
dc.subjectsamfunnsøkonomisk velferdeng
dc.subjectmarkedsmakteng
dc.titleEffekter av innkjøpssamarbeid i det norske dagligvaremarkedet - En litteraturstudieeng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeECON390
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.subject.nus734103eng
fs.subjectcodeECON390


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel