dc.contributor.author | Kyvig, Erik Andreas | |
dc.date.accessioned | 2016-03-09T13:15:43Z | |
dc.date.available | 2016-03-09T13:15:43Z | |
dc.date.issued | 2015-06-01 | |
dc.date.submitted | 2015-06-01 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/11499 | |
dc.description.abstract | I oppgaven drøftes grensen for den kommunale plankompetansen i sjø opp imot fagmyndigheten sin kompetanse etter sektorlov. Kommunalt selvstyre og statlig kontroll er i denne sammenheng to sentrale motstående hensyn. For å plassere kommunal plankompetanse i et større perspektiv gjennomgås også statlig, fylkeskommunal og interkommunal planlegging og styring i sjø. For å skape større klarhet rundt de ulike organers rolle og ansvar med kommunal kystsoneplanlegging, drøftes fordelingen av kompetanse innen akvakultur. Videre benyttes havn som sammenligningsgrunnlag, for bedre å illustrere noen av akvakulturens særegenheter og for å vise hvordan balansen mellom fagmyndighetene og kommunens materielle kompetanse er ulik når det kommer til akvakultur og havn. Oppgavens hovedfokus er på akvakultur. | en_US |
dc.format.extent | 366017 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Samordning av fagmyndighet | eng |
dc.subject | Fylkeskommune og kommune ved styring av akvakultur og havn | eng |
dc.title | Den kommunale plankompetansen i sjø etter plan- og bygningsloven | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | eng |
dc.description.degree | Master i rettsvitenskap | |
dc.description.localcode | JUS399 | |
dc.description.localcode | MAJUR | |
dc.subject.nus | 737102 | eng |
fs.subjectcode | JUS399 | |