..men det viktigste er å kunne snakke En studie av innlærere med liten skolebakgrunn og lærere sin erfaring med norskopplæringa
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/12338Utgivelsesdato
2016-05-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan innlærere og lærere opplever norskopplæringa på spor 1. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra to voksenopplæringssentre i to kommuner. Datamaterialet bygger på metodene intervjuer og observasjon, som ble utført over to ulike perioder. Åtte innlærere og fem lærere blir intervjuet om hvordan de opplever norskopplæringa på alfabetiseringsmodulen og praksisplassen. Innlærerne blir i tillegg observert på skole og praksisplass. Alle innlærerne har liten og ingen skolebakgrunn fra hjemlandet, og de er deltakere i introduksjonsprogrammet. Jeg forsøker å gi svar på hva som er viktig å lære, om morsmålsstøttet undervisning er til hjelp og hvordan språkopplæring fungerer på praksisplassen. Resultatene viser at det viktigste for innlærerne er å kunne snakke. Lærerne er klar over at en muntlig tilnærming er viktig, men introduserer likevel skriftspråket tidlig i opplæringen. Funnene viser at innlærerne er mer språklig aktive på skolen og lærer mest der. Språkopplæring på praksisplassen fungerer dersom innlærerne får nok støtte og veiledning i et litt rolig tempo. In this master thesis I examine how non- literate adult learners and their teachers examine second language learning (L2, which is Norwegian) at school and at working practice. The informants that this work is based on, come from two different schools and municipalities. The research methods are interviews and observation during two separate periods. All the informants were interviewed, the L2 - learners by using interpreters. The L2 - learners were also observed at school and at working practice. I examine what they want to learn, if the use of L1 (first language) is to any help and how it is possible to learn Norwegian at work practice. The findings show that the L2 - learners most of all want to speak the language. Even if the teachers are aware of the importance of an oral basis for second language learning, written language is still introduced quite early. The findings also show that the L2-learners learn better at school. However, if learners receive tutoring and guidance at a slower pace, the learning outcome at work practices are improved.