Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOsmundsen, Håkon Digernes
dc.date.accessioned2016-08-25T08:47:35Z
dc.date.available2016-08-25T08:47:35Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.date.submitted2016-05-18eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12682
dc.description.abstractThis master's thesis concerns Hunter S. Thompson and his position in the canon of American fiction writers. Through a literary reading of a number of Thompson's early articles from the collection The Great Shark Hunt, published by Summit Books in 1979, I distance Thompson from his designated role as Duke of Gonzo" and analyse the texts on their substantial literary merit. From my reading, Thompson should be recognized as a writer of fiction as his works contain numerous critical elements which makes it reductive to speak of them as journalism. From a theoretical backdrop of Mikhail Bakhtin, Derek Attridge and Rafe McGregor I show how the distinction between journalism and literature lies in the portrayal and understanding of truth, and how truth is a concept is dependent on subjective interpretation. The main argument of the thesis' latter half concerns how, when noticed, the persistent political discussion of who owns and authoritatively claims to present the whole truth is more of a red thread in Thompson's work than his comical discursions into depravity. By reading Thompson as a writer of fiction, this thesis seeks to highlight one of the reasons why literature remains an important democratic tool in modern society.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler Hunter S. Thompson og hans plass i den litterære kanon over amerikanske skjønnlitterære forfattere. Gjennom en lesning av Thompsons tidlige artikler hentet fra samlingen The Great Shark Hunt utgitt av Summit Books i 1979, distanserer jeg Thompson fra hans utnevnte rolle som «Duke of Gonzo» og analyserer hans verker på bakgrunn av de litterære kvaliteter som finnes i dem. Ut fra min lesning bør Thompson bli anerkjent som skjønnlitterær forfatter, da hans tekster innehar vesentlige elementer som gjør det begrensende å definere dem som journalistikk. Med et teoretisk bakteppe fra Mikhail Bakhtin, Derek Attridge og Rafe McGregor viser jeg hvordan skillet mellom journalistikk og fiksjon baserer seg på fremstillingen av sannhet, og hvordan sannhet som konsept krever subjektiv tolkning. Hovedpoenget i oppgavens andre halvdel er at når den blir lagt merke til, er den politiske diskusjonen om hvem som eier og autoritativt hevder å presentere en fullstendig sannhet, en mer logisk rød tråd enn Thompsons utskeielser som komisk figur. Ved å lese Thompson som skjønnlitterær forfatter søker denne masteroppgaven å fremheve en av grunnene til at litteraturen fremdeles er et viktig demokratisk verktøy i det moderne samfunnen_US
dc.format.extent892861 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectHunter S. Thompsoneng
dc.subjectGonzoeng
dc.subjectDialogismeng
dc.subjectTrutheng
dc.titleOrder out of chaos - Highlighting the chaos inherent in the order. How Hunter S. Thompson’s early texts give value to fiction by challenging the authority of politically constructed truthseng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Engelsk
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.humordsannhetno
dc.subject.humorddemokratino
dc.subject.nus711124eng
fs.subjectcodeENG350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel