Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillestøl, Carina Smørdal
dc.date.accessioned2016-09-12T08:58:42Z
dc.date.available2016-09-12T08:58:42Z
dc.date.issued2016-05-31
dc.date.submitted2016-05-31eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12762
dc.description.abstractDenne studien tar for seg krisehåndtering og læring i forbindelse med to dramatiske flommer i Norge i 2011 og 2013. I mai 2011 og i juni 2013 ble Gudbrandsdalen på Østlandet rammet av to store flommer, betegnet som 200-års flommer. Flommene oppsto som følger av unormalt mye snøsmelting i høyfjellet, kombinert med lokalt mye nedbør og store jordmasser som raste ut i Gudbrandsdalslågen og i sideelver lokalisert ved bygdene i området. Flommene førte til enorme ødeleggelser på kritisk infrastruktur og bebyggelse. En rekke ulike aktører på ulike forvaltningsnivåer var involvert i krisehåndteringen og etterspillet av flommene begge år. Flommene i Gudbrandsdalen i 2011 og 2013 kan betegnes som et av de mest unike flom-scenarioer i nyere tid. Flommene gir innsikt i hvordan to naturskapte kriser ble håndtert av de samme aktørene, i de samme kommunene, på to ulike tidspunkt i 2011 og i 2013. Målet med studien har vært å oppnå generell kunnskap om naturskapte kriser, hvordan de blir håndtert, og hvorvidt krisehåndteringen er styrket og læring og endring har funnet sted. Oppmerksomheten i denne studien rettes mot fire hovedaktører; Nord-Fron kommune og Ringebu kommune i Oppland fylke, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Problemstillingen er å: «Beskrive og forklare krisehåndtering og læring under, mellom og i etterspillet av flommene i Gudbrandsdalen i 2011 og 2013, med særlig vekt på utfordringer knyttet til endring, samordning, ansvar og flernivåstyring». Funnene i studien tilsier at aktørene håndterte flommen i 2013 bedre enn i 2011, men det har vært liten grad av læring i samordning mellom aktørene og liten grad av implementerte endringer i organisasjonsstruktur. DSB og NVE sine roller er imidlertid i utvikling på sentralt nivå med bakgrunn i den økende mengden naturhendelser som har forekommet i Norge de senere år.en_US
dc.format.extent1556446 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectkomparativ studieeng
dc.subjectkvalitativ metodeeng
dc.subjectkrisehåndteringeng
dc.subjectlæringeng
dc.subjectendringeng
dc.subjectsamfunnssikkerheteng
dc.subjectberedskapeng
dc.subjectflomeng
dc.subjectsamordningeng
dc.subjectansvarsfordelingeng
dc.subjectflernivåstyringeng
dc.titleKrisehåndtering, læring og endring: en studie av flommene i Gudbrandsdalen 2011 og 2013eng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeAORG350
dc.description.localcodeMASV-AORG
dc.subject.nus731111eng
fs.subjectcodeAORG350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel