Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVedvik, Evaen_US
dc.date.accessioned2017-06-23T12:47:39Z
dc.date.available2017-06-23T12:47:39Z
dc.date.issued2017-06-22
dc.date.submitted2017-06-21T22:00:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16104
dc.description.abstractIntroduction: Traditional core values have been and still are guidelines in nursing practice. The changes and development of society and health-services, lack of access to nurses, economy, efficiency and increasing intake of technology in nursing and medical treatment can endanger the basic values of nursing, such as closeness, care, comfort, relief and mercy. This could then have a different meaning and recognition in future nursing care. Nursing practice directed at what the individual needs from the current situation and condition may be necessary to be implemented in other ways and with methods other than human proximity. In addition, the challenges facing nursing education, with traditional core values at the heart of the curriculum, are of foremost importance in study plans and the training of future nurses. The purpose of this study is to investigate the extent to which newly trained nurses experience conventional values in their workplace as significant for caring and how they work when these values are to be integrated into a busy and effective nursing day. Methodology: The study is conducted using a qualitative method. Data collection has been conducted through participatory observation and focus group interviews. The data is analysed using a descriptive phenomenological method of analysis. Results: The data shows that newly educated nurses promote the importance and use of traditional core values in their nursing practice. They describe and show how core values are paramount, considering these as the basics of all nursing and the core of the subject. The values can be challenged and put under pressure on the basis of economics, effectiveness and unequal valuation of cooperative professions. Nurses describe that there will always be patient needs for care that is central and nursing must always be exercised what is the patients’ best. Conclusion: Traditional core values in nursing are still relevant and significant for newly qualified nurses. Through their education, they have gotten insight into these values. This will become increasingly important and attributable to greater content when they gain more experience and knowledge after completion of education. In challenging cases, meeting the patient's best interests and individual needs, utilising the core values, is imperative and at the basis of all nursing practice.en_US
dc.description.abstractIntroduksjon: Tradisjonelle kjerneverdier i sykepleien har vært og er anerkjent som retningsgivende verdier for sykepleieutøvelsen. Samfunnets og helsetjenestenes endringer og utvikling, manglende tilgang på sykepleiere, økonomi, effektivitet og økende inntog av teknologi i sykepleie og medisinsk behandling, kan føre til at sykepleiens grunnleggende verdier som nærhet, omsorg, trøst, lindring og barmhjertighet får en annen betydning og anerkjennelse i pleie av syke og svake mennesker fremover. Sykepleieutøvelse rettet mot hva den enkelte har behov ut fra aktuell situasjon og tilstand kan bli nødvendig å gjennomføres på andre måter og med andre metoder enn menneskelig nærhet. I tillegg hvilke utfordringer sykepleieutdanningen møter, som har de tradisjonelle kjerneverdiene sentralt i rammeplan og undervisning, når nytenkning og innovasjon skal tillegges stor betydning og plass i studieplaner og opplæringen av fremtidige sykepleiere. Studien har som hensikt å undersøke i hvilken grad nyutdannede sykepleiere erfarer tradisjonelle verdier i sykepleie som betydningsfulle for å gjennomføre pleie og omsorg, og hvordan de arbeider når verdiene skal integreres i en travel og effektiv sykepleiehverdag. Metode: Studien er gjennomført ved bruk av en kvalitativ metode. Datainnsamlingen har foregått gjennom deltagende observasjon og fokusgruppeintervju. Datamaterialet er analysert ved bruk av en deskriptiv fenomenologisk analysemetode. Resultat: Studiens funn viser at nyutdannede sykepleiere fremmer betydningen og bruken av tradisjonelle kjerneverdier i sin sykepleieutøvelse. De beskriver og viser hvordan kjerneverdier trer fram i ulke pasientsituasjoner, og de vurderer disse som grunnleggende i all sykepleie og som kjernen i faget. Verdiene kan utfordres og settes under press på bakgrunn av økonomi, effektivitet og ulikt verdisyn hos samarbeidende profesjoner. Sykepleierne beskriver at det alltid vil være pasientens behov for hjelp og omsorg som er det sentrale, og at sykepleie alltid må utøves mot hva som er pasientens beste. Konklusjon: Tradisjonelle kjerneverdier i sykepleien er fortsatt gjeldende og betydningsfulle for hvordan nyutdannede sykepleiere utøver sykepleie. Dette er verdier de har fått innsikt i gjennom utdanningen, men som blir mer betydningsfulle og tilskrives større innhold når de får mer erfaring og økt kunnskap etter endt utdanning. Kjerneverdiene vil i mange tilfeller bli utfordret, men det er pasientens beste og individuelle behov som skal imøtekommes og være det grunnleggende i all sykepleieutøvelse.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleSykepleiens tradisjonelle kjerneverdier - erfares de fortsatt som gjeldende for dagens nyutdannede sykepleiere? En kvalitativ studie omkring nyutdannede sykepleieres erfaringer med tradisjonelle kjerneverdier i sykepleienen_US
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-21T22:00:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i sykepleievitenskap
dc.description.localcodeSYKD395
dc.subject.nus761901eng
fs.subjectcodeSYKD395
fs.unitcode13-26-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel