Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFørland, Kelly Alexandra Nogueira
dc.date.accessioned2018-01-16T07:33:04Z
dc.date.available2018-01-16T07:33:04Z
dc.date.issued2017-12-20
dc.date.submitted2017-12-19T23:00:07Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17218
dc.description.abstractThis paper, investigates a possible relationship between negative representations of immigrants by the Norwegian media and attitudes towards immigrants. It also investigates the potential of negatively framed headlines, in producing framing effects, which can account for negative attitude towards immigrants. The participants were invited to participate through social media and emails, and presented with both negative and positive headlines. Their attitude towards immigrants was measured after the priming by the use of Multicultural Attitude Scale MAS and Social Dominance Scale SDO, these scales are known for encompassing a broader analysis of the different aspects of multiculturalism and attitudes among dominant population and minorities groups. In order to test this possible relationship, between negative media framing headlines and negative attitude towards immigrants, Two Way and Three Way ANOVA were used. The results from both measurements did not show a significant relationship between neither negative nor positive media depiction of immigrants and negative attitudes towards immigrants. However, the results matched previous findings in multiculturalism research where women and people with higher educational levels are generally more supportive of multiculturalism. Surprisingly and contrary to some research, people of 40 years and older are among more positive towards immigration group, even when negatively primed. The findings presented in this study are further investigated and discussed in two directions demographics and psychological. In terms of demographics, the role of gender, age, and educational levels are further explored. For psychological aspect, framing effects and perception of threat are also discussed as possible predictors of negative attitudes towards immigrants.en_US
dc.description.abstractStudien undersøker en mulig sammenheng mellom negativ representasjon av innvandrere i de norske medier og holdninger til innvandrere. Det undersøkes også potensialet for negative innrammede overskrifter, i produksjon av rammebetingelser, som kan tegne negativ holdning til innvandrere. Holdninger til innvandrere og innvandring måles ved bruk av Multikulturell Attitude Scale MAS og Social Dominance Scale SDO. Disse skalaene er kjent for å omfatte en bredere analyse av de ulike aspektene av multikulturalisme og holdninger blant dominerende befolkningsgrupper og minoritetsgrupper. For å teste denne mulige sammenhengen, av negativ medieinnramming av overskrifter og negativ holdning til innvandrere, ble det brukt To- og Treveis ANOVA. Resultatene fra begge målingene viste et ikke signifikant forhold mellom negativ eller positiv medieavbildning av innvandrere og negative holdninger til innvandrere. Resultatene stemmer imidlertid overens med tidligere funn i multikulturalistisk forskning hvor kvinner og personer med høyere utdanningsnivå generelt er mer støttende for multikulturalisme. Overraskende og i motsetning til noen undersøkelser er folk mellom 40 og eldre også blant de som er mer positive til innvandrere grupper, selv når de er negativt primet. Resultatene som presenteres i denne studien, er nærmere undersøkt og diskutert i to retninger demografi og psykologisk. Når det gjelder demografi, undersøkes rollen kjønn, alder og utdanningsnivåer nærmere. For det psykologiske aspekt blir rammebetingelser og trusselsoppfattelser også diskutert som mulige prediktorer av negative holdninger til innvandrere.en_US
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectimmigrantseng
dc.subjectmediaeng
dc.subjectattitudeseng
dc.subjectmulticulturalismeng
dc.subjectthreateng
dc.subjectframing effectseng
dc.subjectinnvandrereeng
dc.subjectmediereng
dc.subjectholdningereng
dc.subjectmultikulturalismeeng
dc.subjecttruslereng
dc.subjectinnrammingseffektereng
dc.subjectNorwayeng
dc.subjectNorgenor
dc.titleNorwegian Media, Framing Effects and Attitudes Towards Immigrantseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-12-19T23:00:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster's Thesis in Psychology
dc.description.localcodeMAPSYK360
dc.subject.nus736999eng
fs.subjectcodeMAPSYK360
fs.unitcode17-35-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel