Bruk av andres varemerker som betalt søkeord i søkemotor. En analyse av varemerkeloven § 4 og markedsføringsloven § 25
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18476Utgivelsesdato
2018-07-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2477]
Sammendrag
EU-domstolen har innfortolket et krav om at varemerkets funksjoner må stå i fare for å bli krenket for at varemerkebruken kan forbys etter vml. § 4. Avhandlingen analyserer hva dette innebærer for spørsmålet om bruk av andres varemerker som AdWords, og videre om hvorvidt EU-domstolen har gitt merkehaveren tilstrekkelig beskyttelse gjennom denne innskrenkende tolkningen. I norsk rett kan likevel generalklausulen i markedsføringsloven § 25 supplere et eventuelt utilstrekkelig vern etter vml. § 4. Dette beror til syvende og sist på rettsanvenderens avveining av konkurransehensynet på den ene siden, og merkehaverens interesser på den andre.