Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSnähre, Oda A.
dc.date.accessioned2018-12-18T12:22:26Z
dc.date.issued2018-08-24
dc.date.submitted2018-08-23T22:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18788
dc.description.abstractDenne studien utforsker bankansattes erfaringer med digitalisering i bank. Bakgrunnen for studien er å se på hvordan økt digitalisering fører til at også serviceyrker blir preget av store teknologiske endringer. Verdien til menneskelig kompetanse utfordres av teknologi, som utvikles i en enorm fart. I spissen av digitalisering av tjenester finner man blant annet bankbransjen. Bankansatte har tradisjonelt sett hatt høy arbeidstrygghet, men møter nå en «ny usikkerhet». Tidligere forskning på digitalisering av arbeidsplassen fokuserer lite på erfaringene til de ansatte. Formålet med denne studien er å gjennom bankansattes erfaringer få et innblikk i hvordan det oppleves å jobbe i et serviceyrke som digitaliseres. Studien er en kvalitativ case-studie. Datamaterialet til studien er samlet inn gjennom 10 semistrukturerte intervju med bankansatte, for å få høre direkte fra dem hvordan de ser på situasjonen i dag og sin egen fremtidige arbeidssituasjon. Hvordan endrer digitaliseringen de ansattes daglige arbeidsinnhold, og hvordan oppleves dette? Analysen har en retroduktiv tilnærming hvor et teoretisk rammeverk, sammen med tolkning av empirien forsøker å danne et bilde av virkeligheten. Teorien ser på historisk utvikling av bankarbeid, hvordan teknologi, digitalisering og arbeid påvirker hverandre, hvordan ansatte orienterer seg i eget arbeid og om usikkerhet. Analysen bygges opp i tre delkapitler, 1) Endringer i arbeid og arbeidsforhold, 2) Yrkesforståelse og orientering til arbeid og 3) Fremtidsutsikter. Bankansatte har erfart store endringer i arbeidet sitt, spesielt i de siste 2-6 årene. Mange arbeidsoppgaver har blitt digitalisert og utføres ikke lenger av ansatte. De ansatte opplever det som positivt å kunne bruke mindre av tiden sin på «punching» og foretrekker å bruke tiden sin på oppgaver hvor de kan bruke skjønn og å gi råd. De er ikke bekymret for at de mister jobben sin slik som situasjonen er i dag, men opplever at de må ha stor endringsvilje for å holde seg oppdaterte på arbeidsplassen. De har stor tro på kompetansen sin og ser nytteverdien i det de gjør. Det er likevel en bekymring over at situasjonen kan endre seg og at den faglige kompetansen de har i dag ikke vil være like verdifull fremover. Noen danner «strategier» for å forberede seg på mulige endringer. Presset på arbeidsplassen grunnet digitalisering oppleves som legitimt, fordi de ansatte ønsker at bankene skal være konkurransedyktige. Hva som skjer med bankansatte og for bankbransjen er svært usikkert, men de ansatte ønsker kommunikasjon med ledelsen om hva de kan forvente seg, slik at de kan prøve å forberede seg selv på det som kommer. Det å oppleve økende usikkerhet er i seg selv en utfordring for de ansatte, selv om de i bunn og grunn har troen på at banken og kunder vil fortsette å ha nytte av kompetansen deres.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectbankansatteeng
dc.subjectarbeidserfaringereng
dc.subjectserviceyrkereng
dc.subjectdigitaliseringeng
dc.subjectcasestudieeng
dc.subjectintervjueng
dc.titleDigitalisering av serviceyrker. Bankansattes erfaringereng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2018-08-23T22:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106eng
fs.subjectcodeSOS360
fs.unitcode15-11-0
dc.date.embargoenddate2019-08-13


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel