Browsing Master theses by Subject "735116"
Now showing items 21-40 of 74
-
Hit by the Wave: K-pop in Norway, its characteristics, community, and its place in the lives of Norwegian K-pop fans
(Master thesis, 2023-12-01)This qualitative study delves into the K-pop fandom in Norway, seeking to explore its cultural underpinnings and social significance. Beginning with an exploration into the origins and contemporary landscape of K-pop, the ... -
Hva tilbyr TikTok norske artister? En studie av hvordan norske musikkartister forholder seg til TikTok
(Master thesis, 2022-06-01)Hvordan benytter norske artister seg av TikTok som en ny sosiale medier-plattform. Det vil her bli lagt vekt på funksjonene TikTok tilbyr artistene, hvordan de interagerer med publikum og hvordan de konstruerer identiteten ... -
Hvordan inngår nyhetspodkaster i hverdagslivet til unge voksne? En kvalitativ analyse av unge voksnes bruk av nyhetspodkaster
(Master thesis, 2021-06-15)Unge voksne er aldersgruppen som konsumerer minst harde nyheter. Samtidig er dette aldersgruppen som i størst grad lytter til podkaster, også hvis det handler om nyheter eller politikk. De siste årene har norske mediehus ... -
#Influencer. En kvalitativ studie av influenceres rolle i unge kvinners liv
(Master thesis, 2019)På kort tid har bloggere gått fra å være unge jenter som skriver dagbok på jenterommet, til influencere og medieaktører med millioninntekt. Det er blitt svært populært å følge med på såkalte influencere, kanskje spesielt ... -
Ingenting å skjule? - En kvalitativ studie av to generasjoners holdninger til personvern i sosiale nettverkstjenester
(Master thesis, 2023-06-02)Denne masteroppgaven tar for seg personvern i sosiale nettverkstjenester (SNS), og utforsker hvilke holdninger til personvern som eksisterer blant ulike generasjoner. Det er mange utfordringer på dette området. Vilkårene ... -
Innhald som sel
(Master thesis, 2019-06-19)Betalingsmurar er blitt eit velkjend fenomen i nettaviser, og «pluss-saker» eller «berre for abonnentar» står det gjerne framfor deler av innhaldet avisa legg ut på nett. Det denne oppgåva har studert er kva innhald som ... -
Instagram, influencere og intimitet: Å «være seg selv» på Instagram
(Master thesis, 2022-05-31)Med bakgrunn i sosiale mediers fremtredende rolle i samfunnet, retter denne oppgaven søkelyset på hvordan influencere skaper intimitet på Instagram. Digital kommunikasjon er i konstant bevegelse som medfører endringer i ... -
Journalistikk og innholdsmarkedsføring: En studie av markedsjournalistikk og tillit til mediene
(Master thesis, 2020-06-30)Denne oppgaven vil se på hva innholdsmarkedsføring har gjort med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. For å finne ut av dette har jeg benyttet en eksplorativ tilnærming. Jeg har valgt å ... -
Kampen om bybanen i Bergen: En retorisk analyse av digital aktivisme og protest på Facebook
(Master thesis, 2023-06-02)Facebook-gruppen «Folkeaksjonen nei til bil og bybane over Bryggen» har i Bergen gjort seg gjeldende som en sterk motstander av den foreslåtte bybanetraseen mellom Bergen sentrum og Åsane bydel, som innebærer et spor ... -
Klikkets betydning – En kvalitativ analyse av unge voksnes nettavislesing
(Master thesis, 2019-06-22)Denne oppgaven undersøker hvorfor unge nettavisbrukere klikker – eller ikke klikker – på nyhetsartikler i norske nettaviser, og søker på den måten innsikt i hvordan redaksjonell vinkling og presentasjon kan påvirke ... -
Kreft, forestillinger og sensasjonsjournalistikk. En analyse av sosiotekniske forestillinger om kreftforskning i møte med journalistiske nyhetsrammer
(Master thesis, 2019-06-26)Journalistikkens fremstilling av veivalg i forskning og teknologisk utvikling har tendenser til å være langt på vei deterministiske. Måten disse forholdene fremstilles på kan ha store implikasjoner for den offentlige og ... -
Krig, Konflikt og Falske nyheter
(Master thesis, 2023-06-02)Ved utarbeiding av denne masteroppgaven er det en pågående krig i Ukraina. Den påvirkes av internett, hvor ulik informasjon eksisterer i enorme mengder. Denne masteroppgaven belyser et område i den norske medieoffentligheten ... -
Kunstig intelligens i mediebransjen
(Master thesis, 2021-06-15)Bruken av kunstig intelligens øker i mediebransjen, og stadig flere medieplattformer følger utviklingen. Denne masteroppgaven undersøker derfor hvilke krefter som styrer denne utviklingen, gjennom en hermeneutisk tilnærming. ... -
Kvinnelige sjeldenkonsumenter av tradisjonelle nyhetsmedier - En kvalitativ studie av årsaker, alternativ og samfunnsengasjement
(Master thesis, 2021-06-15)Dette masterprosjektet undersøker kvinnelige sjeldenkonsumenter av tradisjonelle nyhetsmedier. Nyere mediebruksforsking viser at unge, og oftere kvinner, i dag er blant de som konsumerer minst nyheter, og dermed kan regnes ... -
Kvinner i sportsjournalistikken på TV - En studie av kvinners posisjon i en mannsdominert del av journalistikken
(Master thesis, 2021-06-01)Denne oppgaven tar for seg kvinners posisjon i sportsjournalistikken på TV. Formålet med oppgaven er å undersøke arbeidsforholdene for kvinner i en mannsdominert del av journalistikken, med fokus på fire dimensjoner: Hvordan ... -
Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier
(Master thesis, 2022-06-01)«Fotballen største problem». Dette er ordene til Arsenal FCs direktør Vinai Venkatesham om hets på sosiale medier mot fotballspillere. Antihetsorganisasjonen Kick It Out annonserte i sin årlige rapport fra 2020 at antall ... -
Memes møter markedsføring, En strategisk casestudie av Ryanair på TikTok
(Master thesis, 2022-06-01)Denne oppgaven ønsker å sette lys på hvordan markedsføring skjer på TikTok, og hvordan virkemidlene memes og humor blir tatt i bruk. TikTok er en av de mest brukte sosiale mediene av ungdom i dag, og plattformen brukes ... -
Møtet mellom kvinne og abortrestriksjoner: En næranalyse av kvinners erfaring i fire moderne fiksjonsfilmer
(Master thesis, 2023-12-01)Det er få andre politiske saker hvor det visuelle har vært så dominerende som i abortsaken. Fra pro-life demonstranter sin bruk av «krigsbilder» til det ikoniske kleshengersymbolet, så har de ulike sidene i debatten forsøkt ... -
Når alle vil bli tech-selskaper
(Master thesis, 2023-12-01)En kasusstudie av hvordan Coop forholder seg til teknologisk innovasjon i dagligvarehandelen og konsekvensene dette har for forbrukerne og samfunnet. -
Når pasienten googler - Fastlegens opplevelser i møte med den informerte pasient
(Master thesis, 2020-07-02)Målet med denne studien var å belyse fastlegenes opplevelser med pasienters søken etter helseinformasjon på internett, hva søkingen gjorde med samspillet dem imellom, samt med rollene deres og tilliten mellom dem. Dette ...