Å øke selvmedfølelse hos barn og ungdommer – en litteraturgjennomgang
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/19993Utgivelsesdato
2019-06-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med litteraturgjennomgangen var å undersøke om det er mulig å øke selvmedfølelse hos barn og ungdommer ved hjelp av terapeutiske intervensjoner. Mer spesifikt var det ønskelig å undersøke om noen intervensjoner synes å være mer effektive enn andre i å øke selvmedfølelse, samt om intervensjonene synes å påvirke selvmedfølelse hos gutter og jenter i ulik grad. Det ble også undersøkt hvorvidt studiene fant en sammenheng mellom økt selvmedfølelse og bedre psykisk helse hos barn og ungdommer. For å besvare oppgavens problemstillinger ble det gjennomført et systematisk litteratursøk i databasene PsycINFO, Web of Science og Medline. Totalt ble fjorten intervensjonsstudier inkludert i litteraturgjennomgangen. Ni studier fant en økning hos deltakerne etter fullført intervensjon. Videre fant flere studier støtte for at det synes å være en sammenheng mellom selvmedfølelse og bedre psykisk helse hos barn og ungdommer. Ettersom ingen av studiene sammenlignet to intervensjoner med hverandre, er det vanskelig å konkludere med at noen intervensjoner synes å være mer effektive enn andre. Litteraturgjennomgangen fant ingen tydelige tendenser til at intervensjonene påvirket selvmedfølelse hos gutter og jenter i ulik grad. Studiene hadde imidlertid flere metodiske begrensninger og det er behov for mer forskning for å trekke sikrere konklusjoner. Denne litteraturgjennomgangen kan peke på mangler i litteraturen når det kommer til selvmedfølelsesintervensjoner med barn og ungdommer, samt komme med forslag på hvordan fremtidige studier kan belyse disse. The aim of this literature review was to investigate whether therapeutic interventions can increase self-compassion in children and adolescents. More specifically, this literature review wanted to explore whether some interventions seem to be superior to others in terms of increasing self-compassion, and if they affect self-compassion in boys and girls to different degrees. It also looked at whether the studies found a relationship between higher levels of self-compassion and better psychological health among children and adolescents. A systematic literature search in the databases PsycINFO, Web of Science and Medline was conducted. A total of fourteen studies were included in the literature review. Nine studies found that the participants had higher levels of self-compassion by the end of the intervention. Furthermore, many studies supported that there is a relationship between self-compassion and better psychological health among children and adolescents. Because none of the studies compared two interventions against each other, it is not possible to conclude that some interventions are superior to others. The literature review did not find clear indications that the interventions affect self-compassion in boys and girls to different degrees. However, all of the studies had several methodological limitations. Further research is needed to draw more reliable conclusions. This literature review can point to gaps in the literature regarding self- compassion interventions with children and adolescents and make clear suggestions in terms of how to carry forward in order to fill these gaps.