Markedsføringslovens vern av barn og unge mot usunt kroppspress. Stenger EU-retten for Norges adgang til å vedta strengere regler?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20094Utgivelsesdato
2019-06-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2478]
Sammendrag
Avhandlingen redegjør for i hvilken grad markedsføringsloven kapittel 4 verner barn og unge mot usunt kroppspress, da mange barn og unge opplever dette. Stortinget og regjeringen har vist et ønske om å vedta strengere regler som skal motvirke kroppspresset. Norge er imidlertid, i kraft av å være medlem av EØS, forpliktet til å gjennomføre Direktiv 2005/29/EF, om foretaks urimelige handelspraksis overfor forbrukere (handelspraksisdirektivet). Dette direktivet begrenser medlemslandenes adgang til å forby handelspraksis som berører direktivets virkeområde. Avhandlingen redegjør derfor også for om handelspraksisdirektivet stenger for Norges adgang til å vedta strengere regler.