Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Andrea
dc.contributor.authorSkeistrand, Elisabeth Sæterøy
dc.date.accessioned2019-06-19T00:31:57Z
dc.date.available2019-06-19T00:31:57Z
dc.date.issued2019-06-19
dc.date.submitted2019-06-18T22:00:11Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20199
dc.description.abstractDenne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ukjent språk (russisk). Materialet inneholdt ulike mengder og typer av ugrammatiske elementer. I oppgavens teoridel vil vi gi en oversikt over den teoretiske bakgrunnen for forskning innen statistisk læring. Dette inkluderer teori om språkinnlæring, læring av grammatikk og inkonsistent input. I metodedelen presenterer vi vårt forskningsdesign, deltakere, materiale, prosedyrer, metodologiske utfordringer og analyser. Avslutningsvis blir etiske aspekt og hensyn til validitet og reliabilitet diskutert. Femtiseks voksne (28 menn og 28 kvinner) ble fordelt i to eksperimentelle grupper (Høy og Lav Inkonsekvens). Familiariseringsfasene for de to gruppene var ulike, ved at stimuli materialet for hver gruppe inneholdt ulike prosentdeler av ugrammatiske elementer (25% og 50%). I den følgende testfasen ble deltagerne testet i nye leksikalske enheter for å undersøke deres evne til å generalisere. Familiarisering og testing ble gjennomført tre ganger, i tre ulike stimuli betingelser. Hver betingelse inneholdt ulike typer stimuli (ord som var grammatisk korrekt, ord som hadde feil kjønnsmarkering og ord som ikke hadde kjønnsmarkering). Deltagerne i begge grupper (Høy og Lav Inkonsekvens) viste signifikant læringseffekt, noe som indikerer evnen til å lære grammatiske subkategorier, også ved en høy andel av feil input. Læringseffekten var signifikant i alle betingelser, noe som indikerer at det ikke var forskjeller mellom familiarisering av grammatisk og ugrammatisk input.en_US
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectInconsistency
dc.subjectKey words: Language acquisition
dc.subjectStatistical learning
dc.titleStatistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-06-18T22:00:11Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i logopedi
dc.description.localcodeLOGO345
dc.description.localcodeMAPS-LOG06
dc.subject.nus799999
fs.subjectcodeLOGO345
fs.unitcode17-32-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel