Sped- og småbarns utviklingsbehov og interesser. En kvalitativ dokumentanalyse av fylkesnemndsvedtak etter barnevernloven § 4-12, omsorgsovertakelse.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20268Utgivelsesdato
2019-06-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [157]
Sammendrag
Plassering av sped-og småbarn utenfor hjemmet etter barnevernloven § 4-12 (1992), er en beslutning som tas av fylkesnemnda. Formålet med studien var å undersøke på hvilken måte, og hva som særlig vektlegges når fylkesnemndene beskriver sped-og småbarns utviklingsbehov og interesser når et vedtak om omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-12 (1992) treffes. For å gjennomføre dette prosjektet valgte jeg å benytte meg av kvalitativ metode i form av dokumentanalyse. Utvalget besto av slutninger i 20 fylkesnemndsvedtak i perioden 2012-2017 med et aldersspenn på null til fire år. Fylkesnemndas slutninger ble systematisert og kategorisert ved bruk av tematisk analyse. I prosjektet kom det frem at fylkesnemndene er særlig opptatt av den relasjonelle kontakten mellom barnet og omsorgspersonene, den emosjonelle omsorgen, samt beskrivelser av foreldrenes utfordringer. Konkrete beskrivelser av hva det enkelte barnet trenger kommer mindre tydelig frem. I tillegg viser funnene at sped- og småbarns posisjon som et individuelt rettssubjekt fremstår som utydelig i fylkesnemndas slutninger. Funnene avspeiler i stor grad rådende kunnskap om og forståelse av hva barnevernfeltet ser på som viktig for barns utvikling. Barns interesser som rettighetsbærere beskrives ofte ved å referere til det rettslige utgangspunktet, uten at det fremgår hva det betyr tilknyttet til det aktuelle barnet og familien.