Lojalitetsprogram og deres innvirkning på konkurransen i drivstoffmarkedet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20638Utgivelsesdato
2019-07-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Economics [301]
Sammendrag
Masteroppgaven min har en todelt problemstilling. Jeg ønsker først og fremst å undersøke hvordan lojalitetsprogram påvirker konkurransen i drivstoffmarkedet. Samtidig lurer jeg på om disse lojalitetsprogrammene er gunstige for konsumentene, i den forstand at det er lønnsomt å være med i dem. For å svare på problemstillingene bruker jeg teori og modeller som omhandler byttekostnader. Dette gjør jeg fordi lojalitetsprogram skaper byttekostnader. Modellene jeg bruker kommer frem til ulike resultater, og det som er felles for dem er at bedrifters diskonteringsfaktor er avgjørende for om byttekostnader er positivt eller negativt. Man forventer at bedrifter er mer tålmodige enn konsumenter, slik at byttekostnader vil kunne ha en positiv innvirkning på konkurransen på lang sikt. På kort sikt vil ulik markedssammensetning kunne føre til at lojalitetsprogrammene har en negativ innvirkning på konkurransen. Byttekostnadene i drivstoffmarkedet er foreløpig relativt små, noe som indikerer at de ikke har stor negativ innvirkning på konkurransen, selv om drivstoffmarkedet er asymmetrisk. Jeg kommer frem til at byttekostnadene lojalitetsprogrammene skaper er positive for konkurransen i drivstoffmarkedet. Videre mener jeg at hvorvidt lojalitetsprogrammene er lønnsomme eller ikke, avhenger av enkeltindividet, men at sett utenfra er ikke lojalitetsprogrammene spesielt lønnsomme.