Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMikalsen, Charlotte
dc.date.accessioned2020-07-03T04:31:35Z
dc.date.available2020-07-03T04:31:35Z
dc.date.issued2020-07-03
dc.date.submitted2020-07-02T22:00:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23279
dc.description.abstractSammendrag Denne studien tar for seg dating apper og hvilken påvirkning disse appene kan ha, på forhold og på personer. Verden blir mer og mer digitalisert og teknologien er over alt rundt oss. Vi tar med oss teknologien inn i flere deler av livene våre i større og større grad, og her inn i den mest intime delen av våre liv, nemlig dating og relasjoner. Dating appene har vokst i popularitet og har rukket å bli en stor del av manges liv, både hos unge og eldre, og det finnes ett hav å velge mellom. De mest populære blant mange kan virke å være «Tinder» og «Happn», siden det er disse som i størst grad nevnes av informantene. Vi har dating appene med oss i lommen over alt som betyr at vi kan bruke dem over alt, om dette er på bussen, jobb, skole, ferie, hjemme. Dating appene gjør også at vi kan komme i kontakt med andre når som helst vi skulle ønske dette, og løser gjerne et problem for oss når det kommer til tidsklemmen mange opplever i dag. Det skrives også ofte om dating appene både i sosiale media og i massemedia, og de snakkes om mellom venner. Om dating appene blir skrevet om er dette som regel i ett negativt lys og man får inntrykket at de ikke fører noe positivt med seg. Studiens problemstilling er: Hvordan påvirker en økt bruk av dating apper forhold og hvordan vi ser på forhold? Påvirker dating appene innledningen til forhold og mer generelt hvordan kjærlighetsforholdet blir vedlikeholdt? Kan dating appene ha en påvirkning på hvordan vi ser på oss selv? For å svare på denne problemstillingen har jeg gjennomført 10 intervjuer, både i person og datastøttede intervjuer, siden ikke alle informantene var mulig å intervjue i person. Av informantene ble det valgt ut 5 kvinner og 5 menn, for å kunne representere begge kjønn, med tanke på at dating generelt kan oppleves forskjellig på bakgrunn av dette. Extended case metode brukes her for å kunne bruke det spesielle som kommer frem i intervjuene til å vise til større tendenser gjennom teori. Funnene i studien antyder at dating appene kan ha en påvirkning, både på forhold, innledningen til forhold og på oss som personer. Man har tilgang til mange flere personer enn man gjerne hadde før, og ikke bare i en kort radius rundt en selv. Man kan som regel velge radiusen selv og man kan på noen apper også velge hvilke byer eller land man vil «sveipe» i. På grunnlag av dette kan det sees på som lettere å gå ut av ett forhold siden man med en gang kan få tilgang til andre. På en annen siden kan det virke som at det er innledningen til forhold og det å satse på noen som kan se ut å være mest påvirket. Man har såpass mange valg at det kan være vanskelig å stoppe, da det kan tenkes at det finnes en person man ikke har snakket med enda som er enda bedre enn den man dater. Når det kommer til dating appene på individ nivå, kan det virke som om oppmerksomheten man får har noe å si. Får man mange «matcher» kan dette være ett signal på at man er attraktiv og populær, om man får lite kan dette være ett tegn på at man ikke er bra nok. Alle har også sine motiver for å være på appene, om dette er tidsfordriv, finne forhold eller bekreftelse. Funnene i studien kan være med å belyse hvordan dating appene kan påvirke både forhold og oss som enkeltpersoner. Studien kan også belyse hvorfor dating appene brukes, og hvorfor de er så populære som det kan virke som at de er.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleCasanova og Tinderella En moderne kjærlighetshistorie? En kvalitativ studie av dating apper og deres påvirkning
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2020-07-02T22:00:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106
fs.subjectcodeSOS360
fs.unitcode15-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel