dc.contributor.author | Undheim, Sissel | |
dc.date.accessioned | 2020-08-11T09:17:02Z | |
dc.date.available | 2020-08-11T09:17:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.Published | Undheim S. Med tente lys inn i varmen. Lucia-tog i norske skoler og barnehager. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2019;2:166-197 | eng |
dc.identifier.issn | 1501-9934 | |
dc.identifier.issn | 2387-6735 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/23641 | |
dc.description.abstract | Hovedhensikten med denne artikkelen er å løfte frem Lucia-togene i norske skoler og barnehager som et eksempel på hvordan forståelse av religion og tradisjon forhandles i møte med en stadig mer kompleks og mangfoldig barne- og foreldregruppe. Hva er det som faktisk skjer, og hvordan kan vi forstå ritualene som knyttes til Luciadagen i lys av det vi vet om religiøs endring, både i skolen og i det norske samfunn mer generelt? Med utgangspunkt i teori om religiøse prosesjoner, ritualers materialitet og multimodalitet tar artikkelen sikte på å få frem noen så langt uutforskede sider ved Lucia-ritualenes plass og rolle i skole og barnehage, og i forlengelse av dette, si noe om skolen som arena for religiøs endring i det norske samfunnet i dag. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Novus forlag | eng |
dc.relation.uri | http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1721 | |
dc.rights | Attribution-ShareAlike CC BY-SA | eng |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | eng |
dc.title | Med tente lys inn i varmen. Lucia-tog i norske skoler og barnehager | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2020-01-03T19:37:17Z | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.identifier.cristin | 1763117 | |
dc.source.journal | DIN - Tidsskrift for religion og kultur | |