Eksplisitt hukommelse hos spedbarn: Utsatt imitasjon testet fra 24 timer til seks uker hos 6 og 9 måneder gamle barn
Master thesis
View/ Open
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [521]
Abstract
This study explores infant recall memory through deferred imitation, a non-verbal measure of explicit memory. In the first part of the study 25 6-month-old infants and 25 9-month-old infants are divided into three different delay-groups and tested for deferred imitation over periods of 24 hours, 3 weeks and 6 weeks. The results indicate that 9-month-old children can recall events over a period of three weeks. For the 6-month-olds the results are less clear, but there is a tendency towards successful recall over up to three weeks. The results further show that 9-month-old children retain larger amounts of information than what 6-month-olds are capable of. Part two is a longitudinal study following 9 children from the age of 6 months to the age of 9 months, testing them for deferred imitation after a delay-period of one week at both ages. The results from part two show that most of the children either remained stable or increased their response rate from 6 to 9 months of age. Overall the findings from this study indicate better infant recall memory than what previous studies have reported. Denne studien undersøker 6 og 9 måneder gamle spedbarns gjenhentingshukommelse over ulike tidsperioder (delay-perioder) ved hjelp av utsatt imitasjon. Utsatt imitasjon regnes som et non-verbalt mål på evne til eksplisitt hukommelse. Første del av studien består av 25 spedbarn på 6 måneder og 26 spedbarn på 9 måneder. Disse ble videre delt inn i tre grupper for hvert alderstrinn og testet for utsatt imitasjon etter delay-perioder på 24 timer, 3 uker og 6 uker. Resultatene for de 9 måneder gamle barna tyder på at disse barna kan gjenhente informasjon fra en hendelse som fant sted tre uker tidligere. For de 6 måneder gamle barna er resultatene mindre klare, men også her viser resultatene tendenser til at barna kan ha eksplisitt hukommelse over tre uker. Videre viser resultatene at 9 måneder gamle barn kan gjenhente en større mengde informasjon enn 6 måneder gamle barn. I del to av studien ble ytterligere 9 spedbarn testet for utsatt imitasjon ved både 6- og 9-måneders alder, begge ganger med én ukes delay-periode. Den longitudinelle delstudien viste at de fleste av barna beholdt eller forbedret sitt prestasjonsnivå fra 6- til 9-måneders alder. Totalt sett indikerer resultatene fra denne studien at spedbarns hukommelseskapasitet kan være bedre enn hva tidligere studier har funnet.
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the author. All rights reservedThe author