Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnoph, Kine
dc.contributor.authorLandro, Gina Herland
dc.date.accessioned2008-11-06T15:01:09Z
dc.date.available2008-11-06T15:01:09Z
dc.date.issued2007eng
dc.date.submitted2007-11-23eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/2849
dc.description.abstractThis study explores infant recall memory through deferred imitation, a non-verbal measure of explicit memory. In the first part of the study 25 6-month-old infants and 25 9-month-old infants are divided into three different delay-groups and tested for deferred imitation over periods of 24 hours, 3 weeks and 6 weeks. The results indicate that 9-month-old children can recall events over a period of three weeks. For the 6-month-olds the results are less clear, but there is a tendency towards successful recall over up to three weeks. The results further show that 9-month-old children retain larger amounts of information than what 6-month-olds are capable of. Part two is a longitudinal study following 9 children from the age of 6 months to the age of 9 months, testing them for deferred imitation after a delay-period of one week at both ages. The results from part two show that most of the children either remained stable or increased their response rate from 6 to 9 months of age. Overall the findings from this study indicate better infant recall memory than what previous studies have reported.en_US
dc.description.abstractDenne studien undersøker 6 og 9 måneder gamle spedbarns gjenhentingshukommelse over ulike tidsperioder (delay-perioder) ved hjelp av utsatt imitasjon. Utsatt imitasjon regnes som et non-verbalt mål på evne til eksplisitt hukommelse. Første del av studien består av 25 spedbarn på 6 måneder og 26 spedbarn på 9 måneder. Disse ble videre delt inn i tre grupper for hvert alderstrinn og testet for utsatt imitasjon etter delay-perioder på 24 timer, 3 uker og 6 uker. Resultatene for de 9 måneder gamle barna tyder på at disse barna kan gjenhente informasjon fra en hendelse som fant sted tre uker tidligere. For de 6 måneder gamle barna er resultatene mindre klare, men også her viser resultatene tendenser til at barna kan ha eksplisitt hukommelse over tre uker. Videre viser resultatene at 9 måneder gamle barn kan gjenhente en større mengde informasjon enn 6 måneder gamle barn. I del to av studien ble ytterligere 9 spedbarn testet for utsatt imitasjon ved både 6- og 9-måneders alder, begge ganger med én ukes delay-periode. Den longitudinelle delstudien viste at de fleste av barna beholdt eller forbedret sitt prestasjonsnivå fra 6- til 9-måneders alder. Totalt sett indikerer resultatene fra denne studien at spedbarns hukommelseskapasitet kan være bedre enn hva tidligere studier har funnet.no_NO
dc.format.extent320620 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectEksplisitt hukommelsenob
dc.subjectUtsatt imitasjonnob
dc.subjectSpedbarnnob
dc.titleEksplisitt hukommelse hos spedbarn: Utsatt imitasjon testet fra 24 timer til seks uker hos 6 og 9 måneder gamle barnnob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nob
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265nob
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel