Unge Muslimer Kommer Til Ordet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/3265Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I de siste årene har norske massemedier hatt en økte dreiningen mot bruken av begrepet" mus-lim "til fordel for andre merkelapper på etniske nordmenns "andre". Bruken av muslim-begrepet som en generell sekkebetegnelse for en rekke minoritetsgrupper i Norge skaper et misvisende bilde av en gruppe som i virkeligheten er langt fra homogen. I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt "unge muslimers" forhold til fremstillingen som skapes av dem i offentlige norske massemedier. Jeg har diskutert hvorvidt unge muslimer i Bergens område klarer å identifisere seg med måten unge muslimer blir fremstilt i mediene, og hvordan mediene bruker muslim-begrepet som en sekkebetegnelse for å kategorisere en gruppe mennesker. For å få et mer nyansert bilde av muslimer er det viktig at de får muligheten til å bli en del av det norske mediebildet. På denne måten vil etniske nordmenn se diversiteten blant muslimer, samt se hvor mange andre minoritetsgrupper som blir feilaktig plassert i denne religiøse kategorien. Hvis Norge har blitt et flerkulturelt samfunn, bør også det offentlige Norge bære klar preg av dette. Ikke bare i forhold til hva som skrives og vises, men også i forhold til hvem som skriver og viser.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
The authorCopyright the author. All rights reserved