Blar i Department of Education på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 186
-
"Diabetikar i ein skulekvardag - elevperspektiv"
(Master thesis, 2014-05-15)This study deals with young diabetics and their perspective on their schooldays. While surveying the theme, which was done before I started work on my study, I found that this point of view was a little researched area in ... -
Diagnostisk vurderingspraksis i matematikk
(Master thesis, 2014-11-11)In 2004, a report from OECD concluded that Norwegian schools lacked information about the progress of the students, and furthermore did not have sufficient tools for identifying students who needed extra support. After ... -
Digital læringsanalyse i grunnopplæringen: En kvalitativ studie av hva som karakteriserer læreres bruk av læringsanalytiske dashboard i grunnopplæringen
(Master thesis, 2023-11-15)I norsk sammenheng har det de siste årene blitt rettet oppmerksomhet mot elevers bruk av digitale læremidler, og hvordan en kan bruke digital læringsanalyse for å forbedre elevers læring og undervisning. Digital læringsanalyse ... -
Diskurser om barn i Rammeplanene for barnehager: 1996,2006 og 2017.
(Master thesis, 2017-06-15)The main theme of this assignment is how the view of children is in “the Norwegian framework plans for the content and tasks of kindergartens” from 1996, 2006 and 2017. The problem statement of the assignment is as follows: ... -
Diskurser om inkludering. En kritisk diskursanalyse av hvordan inkludering forstås i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2020-01-21)I Norge har vi lenge hatt en fellesskole med inkludering som formål. Dette er uttrykt gjennom en kjent forestilling «den norske enhetsskolen». Gjennom styringsdokumenter, læreplaner og opplæringsloven har vi forpliktet oss ... -
Døv i hørende skole: En god skolehverdag - inkludering og mestring
(Master thesis, 2019-07-02)Denne studien omhandler inkludering av hørselshemmede elever i hørende skole. Formålet med studien er å se hvilke faktorer som kan bidra til at hørselshemmede elever opplever mestring og inkludering i hørende skoler. Det ... -
"Eg hadde ikkje lyst å høre mer". Stengsler ved det teoretiske kunnskapsidealet. Vilkår for tilpassing, læring og danning.
(Master thesis, 2008)Med bakgrunn i eigen, og kunnskap om andre elevars ineffektive læring i det obligatoriske utdanningsløpet, spør eg korvidt dei såkalla "allmennfaga" greier å imøtekome evnene og føresetnadene til elevane, utdanne dei til ... -
Eit lærarperspektiv på elevmedverknad og relasjonar i norskfaget på Vg3
(Master thesis, 2015-05-15)The topic of this Master's thesis is student participation in assessment in the Subject Norwegian for 3rd Year of continuing education" (13th grade). Specifically, how 3rd year norwegian-teachers understand the term student ... -
Elektrikerfaget. Hva kjennetegner elektrikerlærlingerslæreprosesser på arbeidsplassen?
(Master thesis, 2019-07-02) -
Elektronisk lesetrening - vedundermiddel eller tidstjuv? Om trening av augekoordinasjon for å auke lesefart og elevar sine haldningar til lesing
(Master thesis, 2014-05-14)Summary The reading skills for pupils in the Norwegian School have been set under a strong focus. This is a result of participation in several international investigations which intend to make a survey of the pupils reading ... -
Elevmedverknad, læring og motivasjon. Ei kvalitativ studie av korleis lærarar i ungdomsskulen praktiserer elevmedverknad i undervisningssamanheng
(Master thesis, 2014-11-17)Student participation is authorized both in the Education Act and in other documents from Norwegian school authorities. Students should participate in both planning and implementation of learning activities, as well as ... -
Elevrepresentasjon i formelle utvalg i skolen - Reell eller symbolsk medvirkning
(Master thesis, 2013-05-14)The Education Act and the UN Convention on the Rights of the Child states that children and young people are entitled to participation in school. Pupils' opinions about teaching and the social environment should be heard ... -
Elevsamtalen. Fører elevsamtalen til økt elevinnflytelse?
(Master thesis, 2004)Samtaler i skolen representer ikke noe nytt i norsk skole. Samtalene har tidligere i mindre grad vært satt i system, slik sett representerer den systematiske elevsamtalen noe nytt i dagens skole. Elevsamtalen bør fungere ... -
Emneansvarlige på UiB og pedagogiske redskaper i endringstid - Barrierer og endringsrom
(Master thesis, 2017-06-24)Higher education in Norway has the last two decades been through major changes, and are still going through changes related to teaching and assessment practice. These changes are inspired by learning theory and research, ... -
En fenomenologisk-hermeneutisk mastergradsoppgave om læreres opplevelser og erfaringer i arbeid for og med nyankomne elever
(Master thesis, 2021-11-09)Denne kvalitative mastergradsoppgaven er gjennomført for å løfte frem et utvalg av læreres opplevelser og erfaringer i sitt arbeid for og med nyankomne elever. Oppgaven søker lærernes subjektive beskrivelser av hva som ... -
En kritisk diskursanalyse av barnehagelæreres profesjon
(Master thesis, 2019-12-17)Denne studien undersøker hvilke diskurser som dominerer i beskrivelsen av barnehagelærerprofesjonen i et utvalg politiske dokumenter. Disse dokumentene er; to Meldinger til Stortinget; St. Meld. Nr. 24. (2012-2013). ... -
En kvalitativ studie av barnehageansatte sin forståelse av relasjonen mellom lek, læring og undervisning i barnehagen
(Master thesis, 2020-06-26)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fokus på ulike barnehageansattes oppfatning om egen praksis innenfor lek, læring og undervisning i barnehagen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i barnehageansattes ... -
En kvalitativ studie av læreres beskrivelser og erfaringer med elever med komplekse traumer
(Master thesis, 2023-05-29)Flere barn i Norge lever i sårbare livssituasjoner, og det har blitt en økende problematikk at psykisk uhelse rammer flere barn og ungdom (Folkehelseinstituttet, 2023). Komplekse traumer kan inkorporeres i denne problematikken, ... -
En kvalitativ undersøkelse om trivsel og motivasjon i høyere utdanning: Et selvbestemmelsesteoretisk perspektiv
(Master thesis, 2017-06-30)In a self-determination theory perspective (Deci & Ryan, 1985), the quality of the interaction between students and the context can be a crucial factor for the student’s well-being and motivation. Central to the theory ... -
En motivasjonsmodell av autonomistøtte, autonom motivasjon og oppfattet skoleprestasjoner: Et self-determination theory perspektiv
(Master thesis, 2013-05-15)The purpose of this study was to examine the relation between students autonomy-support from their contact teacher, their autonomous motivation, perceived competence, and perceived school performance. 316 upper secondary ...