Forholdene for dokumentaren på TV 2 - om mediepolitiske mål og kommersiell allmennkringkasting
Abstract
Denne oppgaven tar for seg forholdene for dokumentaren på den kommersielle allmennkringkasteren TV 2. Oppgaven ser på de mediepolitiske målene med allmennkringkastingen og viser til at dokumentar er en viktig type programinnhold for en kanal som skal utføre et samfunnsoppdrag. Etter å ha produsert dokumentarprogrammer internt under Dokument 2-vignetten helt siden oppstarten i 1992, la TV 2 ned den interne dokumentarredaksjonen i slutten av 2009. Kanalen kjøper fortsatt inn dokumentarfilmer og -serier av uavhengige produsenter, men produsentene er i stor grad avhengige av statlige støtteordninger og egeninnsats for å finansiere produksjonene. I den nye avtalen mellom TV 2 og staten er det ikke spesifisert at kanalen må sende dokumentarprogram, og denne oppgaven ser på om dokumentarsjangeren sin eksistens er utsatt på en kanal som kutter i budsjetter og der eiere krever profitt. Gjennom informantintervjuer belyses og diskuteres dagens forhold for dokumentaren, hvordan den finansieres, og om de mediepolitiske intensjonene er endret de siste årene. Oppgaven ser også på forholdene for den uavhengige dokumentarbransjen og hva slags dokumentarer som blir kjøpt inn av TV 2 - og om en endring i hva slags typer dokumentar som produseres kan ha innvirkning på den reelle funksjonen programmene kan ha i samfunnet.