dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om forskjeller i Bergensstudenters bruk av Facebook, henholdsvis ved fagene nordisk, litteraturvitenskap, jus, allmennlærer og ingeniør. Jeg ser undersøkelsens funn i lys av Bourdieus teorier om sosial ulikhet, og undersøker om det er en sammenheng mellom disse skillene og forskjellene i deres sosiale bakgrunn og habitus. Jeg har benyttet surveymetode, i form av en websurvey, og tabellanalyse. Fagene nordisk/litteraturvitenskap, jus, allmennlærer og ingeniør kan sies å representere ulike sosiale utgangspunkt i forbindelse med bruken av Facebook. Som studien viser har jeg funnet både fellestrekk og konkrete forskjeller knyttet til kjønn og fag, og kan på den måten leses som en studie av sosiale forskjeller på sosiale medier. En kan argumentere for at dette er i tråd med teoriene til Bourdieu om sosial ulikhet og klasse, og at Facebook kan betraktes som en slags møteplass i det sosiale rommet der det foregår smakskamper. | en_US |