OL 2014 på TV 2 - en mediebegivenhet på alle dine skjermer
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg et gammelt fenomen i en ny innpakning, Olympiske leker (OL) var for første gang i 2014 i kommersielle TV 2s hender. Jeg fulgte TV 2 i planleggingen frem mot OL, analyserte selve sendingene, samt deres evaluering og resultater i etterkant. Jeg bruker det jeg finner i analysen av TV 2 til å diskutere medieutviklingen og drøfte hvorvidt kringkastings- og publikumsbegrepet er i endring. Oppgaven dekker spørsmålene om hva TV 2 gjorde, hvordan de gjorde det og hva som kan ligge til grunn for beslutningene. TV 2 ønsket å bruke OLs attraksjonskraft til å endre den norske befolkningens brukervaner og slik ta nye markedsandeler i forhold til sine konkurrenter på ulike arenaer, med spesielt fokus på nettplattformene. Hva oppnådde TV 2 med OL- rettighetene? Hva innebærer det å produsere en mediebegivenhet for dagens flermediale publikum?